Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

HUDEMA: Pít jako Čech. Proti regulaci vytáhli výrobci alkoholu tradici

Názory

  8:00
Když hrozí, že vám někdo šlápne na nohu, je nejlepší začít křičet dřív, než k tomu dojde. Vyhnete se tak následné bolesti. Přesně tím se teď řídí čeští vinaři, pivovarníci a vůbec výrobci alkoholu. Už delší dobu totiž hlasitě protestují proti omezení reklamy na alkohol plánovanému ministerstvem zdravotnictví, i když není vůbec jasné, jak omezení bude nakonec vypadat.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: ČTK

Akce Suchej únor se snaží u Čechů omezit alkohol. I dočasná abstinence může zlepšit zdraví

Výrobci alkoholu argumentují proti regulaci kromě její neúčinnosti či znevýhodněním domácích výrobců (byť omezení mají být pro všechny) hlavně tradicí. Především tisíciletou tradicí pití piva a vína, která podle Svazu vinařů „patří mezi nejvyšší hodnoty“. Na tradice, zvlášť ty dávné, se nemá sahat. A dávné jsou. „Češi vodu nepijí, leda v největší nouzi. I děti již v kolébce napájejí pivem,“ napsal například v 15. století papež Pius II. Záznamy z následujících století ukazují i to, že teplé pivo sloužilo i jako jídlo zapíjené studeným pivem.

Důvodem vysoké spotřeby alkoholu bylo ale tehdy to, že neexistovala lepší alternativa. Bylo zdravější pít pivo či víno, kde choroboplodné zárodky zabil alkohol, než vodu plnou bakterií. Vše se změnilo se zlepšením hygieny a novými technologiemi v 19. a 20. století. Pití alkoholu už není nutnost, ale zábava, a není to nic pro děti, kterým škodí. Právě proto chce ministerstvo omezit reklamu na alkohol. Zahraniční výzkumy totiž ukazují, že tím klesne spotřeba alkoholu u dětí a mladistvých a také nárazové opíjení.

K pořádku pomohla i vyhláška omezující pití alkoholu v ulicích

Pokud je pravda to, co tvrdí výrobci alkoholu, totiž že chtějí zamezit pití nedospělců a že nejsme národem alkoholiků, neměla by jim navrhovaná regulace vadit. Jenže vadí. Proč? Buď lžou a pijící děti a alkoholici tvoří značnou část jejich zákazníků, nebo se bojí, že se časem omezení reklamy změní v celkový zákaz. Jako tomu bylo u cigaret. Což by výrobce alkoholu asi skutečně bolelo. Preventivní křik je pak způsobem, jak tomu zabránit, a dovolávání se pofidérních tradic hrajících na city je k tomu docela dobrým nástrojem.

Autor:

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

Recenze 100% přírodního Bi-Oilu: Stojí za to si ho pořídit?
Recenze 100% přírodního Bi-Oilu: Stojí za to si ho pořídit?

6 redaktorek, žen různého věku, s rozdílnými zkušenostmi i pokožkou, otestovalo Bi-Oil Pečující olej (Přírodní). Každou z nich trápí něco jiného –...

Mohlo by vás zajímat