130 let
Olga Zubová na předvolebním billboardu

Olga Zubová na předvolebním billboardu | foto: Viktor Chlad, Lidové noviny

WEISS: Zubová na hraní

Názory
  •   9:05
Rychle nabyla, rychle pozbyla. Olga Zubová je bez mecenáše. Studenti spontánně skandující "Olga! Olga!" se teď v ulicích zřejmě budou vyskytovat méně často.

Kdo ví, co přimělo muže, který je dle svých slov ochoten investovat do svého působení v politice sto milionů korun, zavřít kohoutek. Zubovou musí znát už několik let, takže ho nemohla příliš překvapit.

Neodepsal ji poté, co jejich Demokratická strana zelených proměnila v eurovolbách jeho pět milionů v pouhých 0,62 procenta hlasů, což byly za 338 korun za kus snad nejdražší hlasy v české volební historii. Proč teď? Kvůli samotnému prodloužení kampaně to nebude.

Zmizely snad neutracené čtyři miliony z devíti, které pražské sociální demokracii poskytl, někomu mezi prsty?
 
Asi by to nikoho nezajímalo, kdyby Soukup nebyl zcela novým typem politického podnikatele u nás. Mezi přiznanými mecenáši se s ním může měřit jen pan Novotný, který dal TOP 09 11 milionů.

Jenže ten nemá takové ambice stranu ovládat, TOP 09 na něm není tak závislá (od sponzorů vybrala nejméně 23 milionů) a není to strana jediné tváře (ale aspoň dvou). Vztah Soukupa k Zubové je naprosto jiný. Zatímco pro některé je politika cestou k pořízení nemovitosti v Dubaji, Soukup připomíná arabské šejky, kteří si pořizují pro zábavu stáje plnokrevníků, nebo ještě lépe formule 1. A občas mění piloty.

Z toho je vidět, proč mají v civilizovaných zemích sponzorské příspěvky politickým stranám uzákoněné stropy. Protože to, aby jediný člověk svými penězi rozhodoval o bytí a nebytí části politické reprezentace, jde proti principům demokracie.

Autor: Martin Weiss
  • Vybrali jsme pro Vás