Co s tím ?
Ministr Žák se o něco pokouší, jenže jestli jde správným směrem si myslím není jistý ani on sám. ŘSD je největší státní investorský útvar z bohatými zkušenostmi a řadou odborníků, kteří jsou pro naše silnice nenahraditelní. Silnice jsou obor sice s velkým objemem financí, ale oproti pozemnímu stavitelství s malým počtem zakázek. Ani okruh dodavatelů není velký, těch hlavních je max. do deseti subjektů. Dodavatelé se navzájem znají a nejsou k sobě nepřátelští, spíše naopak snaží se navzájem si neškodit. I vazby a vztahy mezi ŘSD a dodavateli jsou takříkajíc přátelské, jinak to po letech spolupráce není ani možné. Mnohdy se jedná i o osobní vztahy, spíše kamarádské. Znám to z praxe, léta jsou se v tomto oboru pohyboval. Žák je informovaný člověk a o těchto poměrech jistě ví. Dosazením razatního ředitele se možná snaží tyhle vztahy obrousit, nebo i zrušit, jenže jeden člověk to nezmění. Vyměnit celý aparát nelze, skončilo by to kolapsem, najít nové dodavatele není možné, protože nejsou. Myslím, že nejefektivnější způsob jak snížit cenu našich silnic by byla vzájemná dohoda mezi ministerstvem, ŘSD a dodavateli, že prostě peníze nejsou a je nutno stavět levněji a efektivněji. Zrušit zakázky, které nejsou nezbytné, nebourat mosty, které by vydželi ještě 50 let, nedělat rekonstrukce silnic tam, kde je jen slabý provoz atd. Pokud Žád přežije volby jako ministr, což není moc jisté, mohl by něčeho takového dosáhnout, pokud nenažranost dodavatelů skončí a otevřené kapsy těch, kteří dodavatele vybírají se zmenší, nebo i zavřou. Jenže ty volby !!! Škoda, zase se asi nic nezmění.