Hasiči nejdřív vrak vyprostili z konstrukce střechy, v níž se částečně zachytil. Na podlaze haly jej pak prohlédli vyšetřovatelé policie a Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), načež vrak hasiči vytáhli z haly a vysokozdvižným vozíkem naložili na nákladní automobil. Převezou ho do hangáru ústavu, kde ho prozkoumají odborníci, uvedl mluvčí hasičů Petr Poncar.
Nepřežili čtyři lidé. V Plzni spadl malý vrtulník na výrobní halu |
„V průběhu dnešního dopoledne jsme provedli zajištění a zapažení haly, abychom měli jistotu, že nedojde k jejímu poškození při vyprošťování vraku vrtulníku, poté jsme rozřezali vazník (střešní konstrukce), utrhli ho a vrak jsme stáhli na podlahu,“ uvedl Poncar. Při práci se nikdo nezranil, hasiči dodržovali bezpečnostní postupy. „Bylo to podobné jako při vyprošťování vraku auta,“ dodal mluvčí.
Hasiči v hale odebrali vzorky paliva z vrtulníku pro ÚZPLN, který i palivo podrobí testům a rozborům. „Vrak je naložený a pro nás už tady nejspíš činnost nebude,“ uzavřel Poncar.
Při nehodě zemřel jeden Čech a tři cizinci
Nehodu vyšetřuje policie. Podle krajské policejní mluvčí Martiny Korandové zahynul při nehodě dvaatřicetiletý Čech, šestačtyřicetiletá cizinka a další dva cizinci ve věku 57 a 45 let.
Podle neoficiálních informací zahynul ve stroji Robinson R44 Raven majitel plzeňské firmy Workpress Aviation. Podle Bangkok Post přišel o život mimo jiné předseda thajské obchodní komory (Thai Subcon) Čanatip Suračajsitikul, který byl v čele 14členné obchodní delegace na služební cestě do Německa a Česka. Thajští byznysmeni hledali v Česku investory do thajské výroby leteckého a zdravotnického vybavení.
„Kriminalisté spolu s pracovníky Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod zjišťují dnes veškeré okolnosti, jsou na místě, provádějí se výslechy svědků, vyhodnocují zajištěné stopy. Jsou nařízeny znalecké posudky a soudní pitvy,“ řekla ve čtvrtek ráno Korandová.
Příčina havárie se vyšetřuje
Zástupce ředitele ÚZPLN Josef Bejdák uvedl, že odborníci ústavu podrobnému zkoumání podrobí všechny části vrtulníku, prověří způsobilost a kvalifikaci pilota a prováděný pravidelný servis vrtulníku. Vyšetřování, které odpoví na otázku, zda nehodu zavinila technická příčina nebo lidská chyba, by chtěli vyšetřovatelé uzavřít zhruba do konce roku.
Jde o jedno z nejtragičtějších leteckých neštěstí od vzniku České republiky, se čtyřmi oběťmi byla další dvě, a to v letech 1997 a 1998. Dosud nejtragičtější byla nehoda vrtulníku, při níž zahynulo v roce 2004 při cvičení u Náměšti nad Oslavou šest britských vojáků. Letos podle ředitele ÚZPLN Pavla Štrůbla zemřelo v Česku při leteckých nehodách včetně plzeňské události devět lidí.
Hala, na kterou vrtulník spadl, má podle Poncara na výšku kolem pěti metrů. Při pádu vrtulníku v ní nebyli žádní lidé ani pracovní technologie.