130 let
Hutné charaktery. Josefína Voverková a Marek Mikulášek.

Hutné charaktery. Josefína Voverková a Marek Mikulášek. | foto: BVV

Recenze

Dračí zákoutí lidských bytostí. Mimořádné setkání s odkazem velké spisovatelky

Kultura
  •   5:00
Povídky významné americké prozaičky Flannery O´Connorové (1925 až 1964) slouží jako podklad nové inscenace uskupení BodyVoiceBand, jehož uměleckou šéfovou je režisérka Jaroslava Šiktancová. Jak připomíná programový leták, autorce se dařilo odhalovat „dračí zákoutí“ lidských bytostí.

Projekt se jmenuje Meet Flannery a lze ho vidět v malostranském Café Clubu (Míšeňská ulice). Jeho sklepní prostor přijme ovšem pouhých dvacet diváků, a tak přejme novince hodně repríz, zaslouží si, aby ji zhlédl větší počet milovníků dobrého divadla.

Téměř na dotek od přihlížejících se na poměrně široce rozprostřeném „jevišti“ prezentují tři protagonisté – Josefína Voverková, Marek Mikulášek (člen plzeňské činohry) a Pavel Neškudla (angažmá v Divadle v Dlouhé). Dispozice klubového sklepa umožňuje vytvoření vedle sebe existujících prostor, kuchyňky, pokojíku a trochu vyvýšeného pódia, na němž může Pavel Neškudla obsluhovat i kontrabas (v inscenaci se také zpívá a muzicíruje). Pánové střídají více rolí, jednoduchou změnou v oblečení přecházejí i do těch ženských, v genderovém střídání se nijak nepitvoří a působí autenticky. 

FLANNERY O´CONNOROVÁ: MEET FLANNERY

Režie: Jaroslava Šiktancová

Scénografie: Juliána Šiktancová

Lightdesign: Vojtěch Řehák

BodyVoiceBand, premiéra 9. 1. (psáno z reprízy 22. 1.)

Přesné a kruté psychologické sondy spisovatelčiny zvládají všichni tři protagonisté obdivuhodně, z charakterů venkovanů amerického Jihu mrazí. V prvním příběhu zavítá do domácnosti chudé paní Carterové (Voverková) a její retardované dcery (Neškudla) jednoruký, ovšem šikovný chlapík Tom Shiftlet (Mikulášek). Představí se jako tesař – a jak se ukáže, dovede leccos opravit. Paní domu ho přemluví, aby zůstal, později pak, aby se s dcerou oženil, nebudou s ní totiž při její mentální nedostatečnosti problémy. Tom se po váhání nechá umluvit s tím, že do svatby i do opravy auta, které na dvoře víceméně zahálí, vloží svoje nevelké investice matka nevěsty. Po svatbě si novomanželé vyjedou vozem na svatební cestu. 

Šokující pointu nebudu prozrazovat. A to ani u druhého, snad ještě tíživějšího příběhu. Sousedka (Neškudla) se vyptává paní Hopewellové (Mikulášek), jak je to s její chromou dcerou (Voverková), která má po nehodě na jedné noze od kolena připevněnou protézu. Dozvídá se, že s Hulgou, která má doktorát z filozofie, není zrovna lehké soužití. Na scéně se objevuje prodavač biblí (jenom za pomoci sklouznuvšího šátku z hlavy na krk opět Neškudla) a po výměně názorů na potřebu knihy knih v domácnosti je pozván na oběd. 

Režírující Šiktancová dosahuje silného účinku této epizody i tím, že zpodobitelé rolí opravdu pojídají autenticky připravený hemenex, jeho vůně doléhá k divákům, napětí se dlouhé vteřiny buduje beze slov, rozdurděná matka si od dcery, která potravu téměř ani neochutná, energicky přesune její porci do svého talíře. Prodavač se o introvertní filozofku aktivně zajímá, udělá na ni dojem a oba si domluví schůzku...

Herci kromě svých partů volně přecházejí do role vypravěčů, vždyť by bylo škoda přijít o takové perly literárních metafor jako kupříkladu „ve tmě se úsměv pana Shiftleta rozvinul jako unavený had, který se probudil u ohně“. Všichni předvedou na malé ploše výrazné charaktery, Marek Mikulášek především v první povídce jako zákeřný štvanec, ve druhé pak Josefína Voverková coby neprakticky introvertní slečna s hlavou v oblacích a Pavel Neškudla v partu perverzního podvodníka. 

Součástí produkce je už zmíněné muzicírování, zazní i songy Johnnyho Cashe či Nicka Cavea (v přídavku „Co se do inscenace nevešlo“ dojde i na Leonarda Cohena), interpretace je prostá, bez zpěváckých ambicí, jako by si notovali sami pro sebe, Neškudla se věnuje kontrabasu i kytaře, Mikulášek klávesám a prajednoduché bicí soupravě. Atmosféru inscenace ovšem takový doprovod dokresluje zcela dostatečně, ba účinně.

Jde o mimořádné setkání s odkazem velké spisovatelky, intimita sdíleného prostoru ke katarznímu zážitku napomáhá.

Autor: