Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Inscenace by mě zničila, říká Preiss

Kultura

  8:34
PRAHA - Viktor Preiss nebude hrát v inscenaci hry Joea Penhalla Dumb Show, kterou v Divadle Ungelt připravoval Lukáš Hlavica. Jak sám říká, hra ho vnitřně ničila a nedokázal se s tím vyrovnat.

Viktor Preiss. foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

Předchozí zdravotní potíže i narůstající trauma chtěl překonat, ale pak pochopil, že vše jen zhoršuje.

LN Proč jste se rozhodl krátce před premiérou odstoupit z inscenace Dumb Show? 
Není to nic složitého, mé důvody jsou prosté, i když pro diváky nemusí být zcela pochopitelné. Hra mě vnitřně poškozovala, ničila mě jak radioaktivita. Je to paradoxní - vlastně pojednává o tom, co teď zažívám v realitě - že člověka lze hrozně poškodit lží, výmysly a úskokem. A já teď vidím, že to, o čem jsme hráli, funguje. Takže asi by vznikla dobrá inscenace, ale mě by zničila.

LN Snažil jste to překonat? 
Pokoušel jsem se s tím vyrovnat, ale nešlo to. Měl jsem zdravotní potíže během zkoušek v prosinci, užíval jsem léky a snažil se to nebrat na vědomí, protože jsem nechtěl poškodit divadlo. Jak jsme pokračovali ve zkoušení, stále více jsem se dotýkal věcí, kterých jsem se dotýkat nechtěl. A nakonec mě to zlomilo. Dumb Show má v sobě něco ďábelského, je to krutá hra.

LN Bulvár spekuluje o důvodech, které nechcete zveřejnit. Co k tomu můžete říct? 
Jsou to úplné nesmysly a já musím bránit lidi, s kterými jsem pracoval, především ale své blízké, rodinu. Atmosféra zkoušek byla výtečná, nikdo se ke mně špatně nechoval, nic zlého se mi v divadle nedělo. Uvědomuji si, že vůči režisérovi Lukáši Hlavicovi je to ode mě nesolidní, a chci zdůraznit, že spolupráce s ním mi plně vyhovovala. Herec pracuje se svým vnitřkem a někdy člověk neodhadne, co to s ním provede. V mém případě šlo o součet věcí a nakonec vše uzrálo do takového jedovatého plodu. Bylo to jako časovaná bomba, musel jsem se toho zbavit.

LN Vy vlastně celý život hrajete na velkém jevišti. Nedávno jste se sice objevil ve Viole, ale přesto - nepřispělo k vašim potížím i to, že v Ungeltu se hraje v úzké komunikaci s divákem? 
Bezprostřední blízkost diváka mi vždycky trochu dělala potíže. Ve Viole to bylo jiné, přistoupil jsem na účinkování, protože už předtím jsme text nastudovali jako rozhlasovou hru. Teď už mám jasno - nechci se vydávat na jiné cesty než na ty, po kterých umím bezpečně jít.

Autoři: