Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Klasik Stroupežnický jako gay slaví úspěch. Film o českém dramatikovi míří na Sundance

Kultura

  6:00
PRAHA/ SUNDANCE - Krátkometrážní film režiséra Ondřeje Hudečka Furiant má na svém kontě další významný zářez. Po vítězství na FAMUfestu a uvedení na festivalech v Karlových Varech a v Torontu byl snímek o homosexuální epizodě ze života českého dramatika Ladislava Stroupežnického vybrán do soutěže Sundance Film Festivalu. Příští ročník jednoho z nejprestižnějších světových festivalů se bude konat na konci ledna příštího roku. „Ukázat Stroupežnického jako homosexuála jsem nechtěl proto, abych vyvolal senzaci, ale protože tomu zkrátka nasvědčuje dostupná literatura. Jde především o motiv nenaplněné lásky,“ říká Hudeček v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Film Furiant se zaměřuje na klíčový moment v životě slavného českého dramatika 19. století, Ladislava Stroupežnického. Zobrazuje romantický vztah mezi Stroupežnickým a Janem Alšem, který navždy změnil jeho život. Ve svých sedmnácti letech Stroupežnický omylem vystřelil na pytláka, načež se v pominutí mysli pokusil o sebevraždu. Rána mu utrhla spodní čelist a nos a až do konce života mu zůstal zohavený obličej. Furiant je film vyprávěný ve třech kapitolách, okořeněný specifickým humorem, pozoruhodnou výtvarnou stránkou a formální hravostí. V hlavní roli se představil mladý německý herec Julius Feldmeier, známý zejména z filmuTore tančí (Cannes 2013).

Lidovky.cz: Furiant byl vybrán na několik LGBT festivalů. Považujete Furianta za queer film?
Není to queer film v tom smyslu, který vás napadne jako první. Postavy svou homosexualitu nijak neřeší, je zkrátka součástí zápletky. Děj filmu se odehrává v době, kdy otázka homosexuality přestávala být výhradně v rukou církve a pomalu se přesouvala také do oblasti vědy. Stále se však jednalo o něco, co mohlo člověku společensky zničit život nebo jej dostat do vězení. Ukázat Stroupežnického jako homosexuála jsem nechtěl proto, abych vyvolal senzaci, ale protože tomu zkrátka nasvědčuje dostupná literatura. Jde především o motiv nenaplněné lásky, který je s romanismem úzce spjatý a myslím, že je na tom krásné právě to, že je jedno, jestli jde o lásku k muži nebo k ženě.

Ondřej Hudeček (1987)

Studoval režii a kameru na Trebas Institute v Montrealu a na FAMU v Praze. V roce 2014 se zúčastnil programu Berlinale Talents. Jeho předchozí krátké filmy, např. O-Ring (2011),Years (2012) nebo Karaoke(2012), byly uvedeny a oceněny na mnoha festivalech.

Krátkometrážní film Furiant (2015) měl premiéru na MFF Karlovy Vary v rámci programu mladých talentů Future Frames, v mezinárodní premiéře byl uveden na MFF Toronto, dále pak na LGBT (lesbian, gay, bisexual, transgender) festivalu NewFest v New Yorku a také v anglickém Cardiffu, kde byl nominován na Iris Award za nejlepší LGBT film roku. Na pražském festivalu Mezipatra získal zvláštní cenu poroty, na nedávném FAMUFESTU pak cenu za scénář, střih i za nejlepší film. Teď je pozván do soutěžní sekce prestižního festivalu Sundance jako vůbec první český krátký film.

Ondřej Hudeček

Ondřej Hudeček

Lidovky.cz: Je zajímavé, jak ve filmu pracujete právě s oscilací mezi romantismem a realismem. Je to pro 19. století typický pohled na svět?
Nevím, jestli je to typické pro 19. století. Myslím, že je to spíš lidská přirozenost, neustálý boj mezi hlavou a srdcem nebo rozumem a citem. A je to také skvělý základ pro komedii, jakou Furiant do značné míry je. Když se nám stane něco nepříjemného, většinou v tom nevidíme nic vtipného, protože nás pohlcují emoce. Ale když se něco podobného přihodí někomu jinému, dokážeme to vnímat racionálněji a najednou v tom spatřujeme ironii. Pro mě je sebeironie nebo schopnost podívat se na svůj problém z širší perspektivy jednou z nejvíce fascinujících lidských vlastností a snažil jsem se ji do tohoto filmu dostat. Chtěl jsem, aby byl sebeironický.

Lidovky.cz: Furiant je zajímavý i svým originálním výtvarným pojetím. Co vás inspirovalo?
Inspirovaly mě krajinomalby z období romantismu, Barbizonská malířská škola a také několik českých krajinářů. Chtěl jsem, aby měli diváci u filmu pocit, že se dívají na obrazy z tohoto období a díky tomu se do světa filmu lépe přenesli. Myslím totiž, že je to způsob, jakým si vizualizujeme historii – přes umění, které v té době vznikalo. Historická realita nebo autenticita v podstatě neexistuje, jen naše představy o ní. Takže jsem chtěl, aby se divák cítil jako v 19. století. Pak jsem pomalu tento pocit nabourával použitím formálních prostředků, které divákovi připomínají, že jde pořád jenom o film. To umožňuje vytvořit mezi filmem a publikem zmíněný ironický odstup a zobrazit historii z jiné perspektivy, než jsme zvyklí. Chtěl jsem divákům ukázat něco, co znají, ale z jiného úhlu.

Lidovky.cz: Proč jste si pro film vybral právě hudbu Antonína Dvořáka?
Od začátku jsem věděl, že jeho hudba bude pro tento film klíčová. Myslím, že se mu podařilo vytvořit dílo, o kterém můžeme říct, že je veskrze české. U Dvořáka jde z mého pohledu o rovnováhu mezi romantickým patosem, osudovostí, hravostí, ironií a láskou k české krajině. A takový film jsem chtěl natočit.

Lidovky.cz: Plánujete Furianta rozšířit do celovečerního filmu. Jaký bude jeho žánr a téma?
Žánrově půjde o historický paranoidní thriller a bude tedy odlišný od krátkého filmu, přestože v něm bude několik podobných pasáží. Chtěl bych natočit takový film, který mně samotnému v kinech chybí, chytrou, autorskou zábavu s přesahem, univerzálně srozumitelný žánrový film, který má šanci uspět v zahraničí, a který se nebojí zobrazovat na plátně nahotu, sex a násilí. Jedno z hlavních témat filmu bude neschopnost hlavního hrdiny smířit se s vlastní identitou.

Film Furiant je svébytným portrétem Ladislava Stroupežnického.
Ondřej Hudeček

Lidovky.cz: Myslíte tím hlavně Stroupežnického homosexualitu?

Nejen jeho homosexualitu. Toto téma se bude prolínat s podobným údělem českého národa v dané době, kdy se musel prosazovat vůči Rakousku a německému vlivu obecně. Snažili jsme se proto ukazovat v lepším světle, protože jsme měli možná pocit, že to, kým jsme, zkrátka nestačí. Poté, co Stroupežnický kvůli svému činu přišel o svou největší zbraň, přirozenou krásu a charisma, musel najít jiný způsob, jak ukojit svou touhu po obdivu. Odpověď našel v umělecké tvorbě. Myslím, že všichni toužíme po nějaké formě obdivu, a jde proto o univerzálně platné téma, na které se dokážeme napojit.

Lidovky.cz: Film bude vašim scenáristickým i režijním celovečerním debutem. Jaké máte se scénářem plány?
Na scénáři začínáme pracovat opět společně se scenáristou Janem Smutným. První krok jsme udělali tím, že jsme podali žádost o podporu literární přípravy u Státního fondu kinematografie. Na jaře chceme zkusit projekt přihlásit do vyhlášeného scenáristického workshopu Sundance Screenwriting Lab, kde máme i díky účasti Furianta na tomto festivalu o něco větší šance, přestože konkurence je pořád obrovská. Zároveň jsme začali spolupracovat s jednou z nejúspěšnějších českých produkčních společností, která má zájem se na vývoji scénáře podílet, z čehož mám velkou radost a doufám, že Ladislava Stroupežnického přes všechny útrapy nakonec čeká happyend.

Autor:

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Týden plný cen od LOVI na eMimino.cz
Týden plný cen od LOVI na eMimino.cz

Milé maminky, také se už těšíte na týden plný výher? Značka LOVI si pro vás nachystala krásné ceny a každý den budete moci vyhrát hrníček LOVI a...