Výstava v Centru současného umění DOX se na několika stovkách exponátů zapůjčených z českých i světových sbírek snaží ukázat součinnost média propagandy s poselstvím dominantních ideologií v průběhu posledních sta let.
Plakát jako nástroj propagandy
Odkazuje ke známému výroku "the medium is the message" (médium je poselství), který se poprvé objevil v knize Marshalla McLuhana Understanding Media (1964). Expozice je řazena podle historického hlediska do deseti sekcí, které zahajuje období 1. světové války, kdy plakát pro politická a ideologická sdělení poprvé začal masově používat stát.
První sekce nazvaná Revoluce a válečný komunismus (1917–1923) zahrnuje plakáty reagující na vlnu revolucí na konci první války, po ní následují další sekce až k poslední s názvem Krize a protesty (2008–2014). Ta reflektuje mimo jiné kritický vztah veřejnosti k ekonomické a společenské krizi posledních let, která vedla ke vzniku řady globálních protestních hnutí využívajících médium plakátu ve spojení s internetem a jinými médii.
"Plakát jako nástroj propagandy má svůj počátek právě v první světové válce, kdy stát začal používat toto médium, aby pro válku získal podporu veřejnosti," vysvětluje kurátor výstavy Jaroslav Anděl. Výstava nabízí také srovnání nacistické a stalinistické propagandy, které podle Anděla ukazuje, že i přes své ideologické rozdíly využívaly oba totalitní režimy ve své propagandě podobné prvky a postupy. "Tyto shody plynuly z obecných rysů totalitarismu, jakými byly kult vůdce, podřízení státu stranické diktatuře, dehumanizace nepřítele a policejní teror," komentuje Jaroslav Anděl sekci věnovanou plakátům totalitních režimů.