Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kupředu, levá, zpátky ni krok! V DOXu vystavují politické plakáty

Kultura

  14:00
Válečná propaganda, střet ideologií totalitních režimů světových velmocí, ale i globální protestní hnutí posledních let nebo prezidentské volby v Čechách. Tato a další témata představuje výstava Plakát v souboji ideologií 1914 – 2014, kterou připravilo Centrum současného umění DOX.

E. P. SOLOV'EV: Země je pyšná na své syny / The Motherland is Proud of Her Brave Sons foto: DOX

Výstava v Centru současného umění DOX se na několika stovkách exponátů zapůjčených z českých i světových sbírek snaží ukázat součinnost média propagandy s poselstvím dominantních ideologií v průběhu posledních sta let.

Plakát jako nástroj propagandy

Odkazuje ke známému výroku "the medium is the message" (médium je poselství), který se poprvé objevil v knize Marshalla McLuhana Understanding Media (1964). Expozice je řazena podle historického hlediska do deseti sekcí, které zahajuje období 1. světové války, kdy plakát pro politická a ideologická sdělení poprvé začal masově používat stát. 

E. ARTSRUNYAN: Sláva soudruhu Castrovi / Glory to Comrade Fidel Castro

První sekce nazvaná Revoluce a válečný komunismus (1917–1923) zahrnuje plakáty reagující na vlnu revolucí na konci první války, po ní následují další sekce až k poslední s názvem Krize a protesty (2008–2014). Ta reflektuje mimo jiné kritický vztah veřejnosti k ekonomické a společenské krizi posledních let, která vedla ke vzniku řady globálních protestních hnutí využívajících médium plakátu ve spojení s internetem a jinými médii.

NINA MONTENEGRO: An Idea Cannot Be Destroyed / Myšlenku nelze zničit

"Plakát jako nástroj propagandy má svůj počátek právě v první světové válce, kdy stát začal používat toto médium, aby pro válku získal podporu veřejnosti," vysvětluje kurátor výstavy Jaroslav Anděl. Výstava nabízí také srovnání nacistické a stalinistické propagandy, které podle Anděla ukazuje, že i přes své ideologické rozdíly využívaly oba totalitní režimy ve své propagandě podobné prvky a postupy. "Tyto shody plynuly z obecných rysů totalitarismu, jakými byly kult vůdce, podřízení státu stranické diktatuře, dehumanizace nepřítele a policejní teror," komentuje Jaroslav Anděl sekci věnovanou plakátům totalitních režimů.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...