Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

RECENZE: Majestátní dílo. V Matysovi má naše písemnictví esejistu nejvyšší ražby

Kultura

  18:00
PRAHA - Rozsáhlý svazek esejů, úvah, kritik či sloupků Rudolfa Matyse s názvem Společný jmenovatel vydal Torst. Jde o monument o 700 stranách. Mohu jen doteky potěžkat témata stěžejní nebo mně blízká či polemizovatelná.

Rudolf Matys - Společný jmenovatel. foto: TORST

Už první text o duchovní vertikalitě a pozemské horizontále – vertikála Don Quijote, horizontála Sancho Panza – je heraldický pro Matysovy eseje. Velké téma – tady dva kreditní rozměry naší vezdejšnosti. Nadčasovost a časnost. Dub a rákosí – shrne autor do vryvné metafory...

Od Hérakleita k Nietzschemu

S potěchou jsem přijal Matysův obdiv k Huizingově iniciačnímu dílu Homo ludens – i k naší úchvatné genetické nadílce – hravosti. A Matysův myšlenkový říz nacházející linku od Hérakleita k Nietzschemu, kterou dovršuje zastavení nad hrou, hravostí... O směrech a uměleckých grupách soudí Matys moudře a shovívavě – chvílemi s trpkostí stesku – neboť za valné části jeho života nebyl režim podobné manifestované soudržnosti přejícný. Však právě i solitérství je líhní hodnot vysokého lesku...

Prostou výzvou otevře Matys zamyšlení nad vysokokalorickou potravou naší citlivosti: touha a umění žasnout, být u zřídel duchovní síly: Vyjděte za letní hvězdné noci pod klenbu vesmíru – úchvat, posvátnost, pocit hmoty duše. A pak nabídne dvojeneckou inspiraci – pohled vzhůru v katedrále. Zavane dech velikosti z Nad-já. Za srdce i mysl mě vzal jeho obraz Františka Halase. Ne porozumění – ale srozumění Matysovo s básnickým knížetem. Jeho zápasem o čistotu a vznešenost existence, o integritu osobnosti a díla... Jedno z nejryzejších zastavení knihy. Variantní je úklona, obdiv, vnik do Holana. Opět to není portrét ze slov – i tady Matys celebruje až vroucný obřad duchovního zážehu. Ivanu Divišovi „rozumím“ patrně niterněji než Matys. Byl jsem s ním, když obřadem konvertoval, hojil jeho delirantní stavy, jel v noci za ním do Hloubětína, když křičel úzkostí vyhoštění. Shrnutě: Dělal jsem jevištně jeho Chrlení krve. Sbírka byla mu až fetišem právě proto, že je jeho nejsvětštější. A pro v ní obsažených Deset rad synovi, jehož zbožňoval. Martin a Bůh – jeho kotvy. Diviš své bohohledačství projevoval sebetrýznivým bohuspíláním. On se rouháním modlil; viz mimo jiné i jeho Žalmy.

Částí Matysových esejů jsou kritické reflexe, předmluvy, doslovy – ovšemže téhož cejchu básníka, esejisty – ať píše o rozhlase, nebo autorech zasypaných časem. Zkratkou až gnómickou napíše o Těsnohlídkovi: „umělé nebe, umělé peklo, pod tím autentická trýzeň“.

Kniha je objevů a poznáníplná: o Teigem, o křestních otcích Havlových literárních začátků – Kolářovi a Hiršalovi, o Fryntovi.

Potřeba posvátného ticha

Doba je rozeštěkaná, zlobná, společnost půlená a zjitřená. Proto vysoko oceňuji ladění Matysovy knihy: konciliantnost, mnohopohled, nikdy neodsoudil stroze, není škarohled. Jeden z tak potřebných ostrovů v „tekuté“ době. Mnohasetránkový konvolut končí důvtipně – deníkem.

 Není to však banální zpovědníček, ale koláž a dá se vidět i jako okénka filmového scénáře: návrat do vesnice dětství; s humorem i jímavě vymodelovaná scénka předpubertálního erotického výšlehu dvanáctiletého Rudolfka a stejného věku Bohunky, který končí nezapomenutelně: „vpálil se do mne pohled ženy vleže“; fiktivní hovor s Valérym a Proustem; odsudek kultu snadnosti; vstup do venkovských předků; slib tvořit jen jako vnitřní závazek; noc s přítelem u vína; jiná noc s břichatou hudbou; kultický hovor o tvorbě se čtenářkou; a znovu do dětství, které může být klenotním darem na celý život. Závěr básně v próze-deníku je matysoidní: žádá, prosí o ticho a potřebu a nutnost posvátného – v uhulákané době – ticha, abychom slyšeli vlastní srdce i sebe navzájem.

Matysův Společný jmenovatel je ovšemže napsaný jazykem básníka – lexikálně bohatým a metaforickým. K tomu dvě znamínka krásy navrch: neologismy a pružnost, s jakou jazyk splyne se zvolenou látkou. To zaručuje stovkám textů jednotu a pečeť Matysovy dílny... Esejista je objevitel témat nebo pozlacovač oprýskaných. Je tím, komu naše mateřština půvabně říká vzdělanec. Podstatou a jazykem básník – obzíravá mysl je filozofická. Quijote i Sancho Panza, aristokrat i plebejec. V Matysovi má naše písemnictví esejistu nejvyšší ražby.

JOSEF MATYS: SPOLEČNÝ JMENOVATEL

Praha, Torst 2020, 705 s.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...