130 let

Roisin Murphy v Praze | foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

Róisín nespí na vavřínech

Kultura
  •   13:00
PRAHA - Irská zpěvačka Róisín Murphy, kterou proslavil projekt Moloko, představila v Praze svou první sólovou desku Ruby Blue. Avantgardnímu popu, který přivezla, sice chybí průraznost ve stylu hitu Sing It Back, své posluchače ale rozhodně nezklamala.

Středeční koncert irské zpěvačky Róisín Murphy přesunuli pořadatelé na poslední chvíli z velkého sálu Lucerny do kinosálu Veletržního paláce v Holešovicích. Fotbalový zápas s Norskem byl důvodem, proč se měnila i hodina vystoupení - osmičlenná kapela přišla na pódium v půl jedenácté večer.

Kabaret u zlámaných beatů
Dvoučlenný projekt Moloko, který Róisín jako zpěvačku proslavil, slavil při předloňské návštěvě Lucerny zasloužený triumf. Moloko bylo při všem svém tahu na bránu hravé a chytlavé, takže i u nás na háček jejich inteligentního popu skočili mladí trendaři i zkušení hudební fajnšmekři. Při letošní návštěvě Prahy přijela Róisín Murphy představit svůj debut, album Ruby Blue vydané v červnu.

Hodnocení LN  * * * *

Róisín Murphy: Ruby Blue Tour

16. 11., Praha, Veletržní palác
pořádala agentura Smart Entertainment

Jak bude znít koncertní provedení desky, kterou nejbližší Rósínin partner, producent Mathew Herbert namíchal z cinkání Róisíniných flakonů s voňavkou a dalších všednodenních propriet, jejichž zvuk použil k výrobě smyček, skřípanců a beatů?

Koncert ukázal to, co bylo zřejmé už z nahrávek - přestože jsou písničky na desce Ruby Blue sestaveny z daleko rafinovanějších zvukových struktur, než tomu bylo u kapely Moloko, Mathewovo zvukové pokusnictví vždy striktně a účinně slouží písničkám. Živé provedení první sólové desky posluchače nijak nešetří - Róisín Murphy je věrná svému předsevzetí nespokojit se s dosaženou metou a na pódium si přivedla osmičlennou sestavu, která předvedla avantgardní pop originálního střihu, jenž fanoušky Moloka nejspíš překvapil.

Fantastický doprovod s tříčlennou dechovou sekcí, invenční a precizní rytmikou a elektronickými kouzly v reálném čase splétal kolem drobné rusovlásky obdivuhodně rozmanité předivo. Jazz, latina, „zlámané“ beaty i brechtovskoweillovský kabaret, při němž se na pódiu procházelo vtělení Marléne Dietrich v černých šatech, s boa a cylindrem. Jen v několika okamžicích bylo z jejího gesta či pohybu zřejmé, že změna časového plánu je poněkud únavná a koncertování na přelomu dne vnukne člověku myšlenky na další štaci.

Róisín Murphy s kapelou přesto nadělila Praze další z koncertních zážitků, který lze řadit třeba k říjnovému vystoupení Michaela Giry s Akron/Family. Bláznivý kolotoč, pestrý jako její převleky a elegantní jako červené večerní šaty, v kterých se s pražským publikem o půlnoci rozloučila.

Autoři: Lidové noviny