130 let
Film Rodina je základ státu od Roberta Sedláčka

Film Rodina je základ státu od Roberta Sedláčka | foto: Reprofoto

Sedláček čerpal inspiraci u Pitra či Krejčíře

Kultura
  •   19:43
PRAHA - V multikině ve Slovanském domě a v pražském kině Lucerna měl v úterý večer distribuční premiéru film režiséra a scenáristy Roberta Sedláčka Rodina je základ státu. V kinech se objeví od 13. října v pěti kopiích. Po Pravidlech lži a satirách Muži v říji a Největší z Čechů jde už o čtvrtý snímek tohoto filmaře.

Nový snímek je inspirován žhavou současností, případy typu Pitra, Koženého či Krejčíře. Jeho hrdinou je bývalý učitel dějepisu, který dosáhl vysokého manažerského postu ve významném finančním ústavu. Řadu let spokojeně žije se svou rodinou v luxusní vile na okraji Prahy. Bezstarostný život ale netrvá věčně - na povrch začnou vyplouvat machinace s penězi klientů, týkající se vedení banky.

A tak i on se stane cílem policejních vyšetřovatelů, kteří mu začnou tvrdě šlapat na paty. Takřka na poslední chvíli, než půjde kvůli finančním machinacím do vyšetřovací vazby, se rozhodne vynahradit manželce a především dětem to, jak je zanedbával. Vysvětlit jim (pokud to jde), že tatínka teď nějaký čas neuvidí.

Do hlavních rolí dramatu s prvky frašky Sedláček obsadil Igora Chmelu a Evu Vrbkovou, jejich moravské přátele ztvárnili Simona Babčáková a Jiří Vyorálek. Snímek se natáčel v Pyšelích na Benešovsku, v Černošicích a na jižní Moravě. Spoluautorkou filmové hudby je Lenka Dusilová, která složila a nazpívala ústřední píseň nazvanou Smiluje.

Téma tunelování bank

Režisér se při psaní scénáře nechal inspirovat obecným klimatem ve společnosti. I z tohoto snímku je zřejmé, že původní profesí je dokumentarista. Na tématu "tunelování bank" ukazuje, že lidé si už zvykli na to, že zpronevěra veřejných peněz je vlastně normální, že krádež a korupce jsou přirozenou součástí podnikání a moci.

"Zestárl jsem a začínám točit rodinné komedie," řekl před premiérou. Castingy bytostně nesnáší; těžko proto hledal především vhodné adepty pro obě dětské role. Nakonec si však "charismatického sígra a křehkou dívenku" ve dvou dětských souborech vybral.

"Pocity jsem měl různé, vesměs převládal pocit zodpovědnosti k dobře napsanému scénáři. Osobně na tom dokážu vnímat to, že jsem také otec, který ví, co obnáší uživit rodinu. Chápu, že z luxusně zařízeného a dobře rozjetého rychlíku se nechce vyskakovat, obzvláště když člověk netuší, že trať brzo končí v pekle. Ale ve chvíli, kdy zjistíte, že se tam řítíte, je už asi pozdě litovat, že jste si nekoupili lístky do pantografu," uvedl ke své roli Chmela, který s režisérem spolupracoval už na jeho předchozích snímcích.

Autoři: ČTK, Lidovky.cz