• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Začátky s kytarou v šedesátých letech | foto: Galén

Hříchy mládí, hity a rarity. Dvojalbum Live přináší nejautentičtější pohled na Wabiho Daňka

Kultura
  •   5:00
Pěknou a velmi hodnotnou vzpomínkou na písničkáře Wabiho Daňka, který zemřel v listopadu 2017 ve věku sedmdesáti let, je dvojalbum Live 1971–1990. Přináší nejautentičtější pohled na tvůrce, nazývaného poněkud nepřesně trampským bardem.

Oněch devětačtyřicet nahrávek vybral ze svého bezedného archivu zvukař někdejší pražské folkové bašty, Klubu na Petynce, a také festivalu Porta Petr Benesch. Není příliš podstatné, že sestava a pořadí na dvou co do stopáže skutečně poctivě využitých discích nectí chronologii a příliš nedává ani například tematickou logiku.

Důležité je, že Daňka představuje skutečně z různých úhlů pohledu a vypovídá o něm mnohem více než jen to, že je autorem „trampské hymny“ Rosa na kolejích, při jejímž zpěvu se na festivalu Porta v plzeňském amfiteátru Lochotín stavěly svého času do pozoru desetitisíce lidí.

Ostatně, sám Daněk se úzké trampské škatulce vždycky dost vzpíral, v mnoha rozhovorech řekl, že se při stání publika při Rose na kolejích (mimochodem, hudebně i textově překrásné písničce, pokud se oprostíme od balastu, který je na ni navěšen) vždycky dost ošíval.

Nebál se elektriky

Mezi trampským publikem vzbudil Wabi Daněk v roce 1984 dost značný rozruch, když svoje debutové album, nazvané – jak jinak – Rosa na kolejích, nenahrál sólově, jak ho tehdy všichni znali z klubů a festivalů, nýbrž přizval do studia řadu muzikantů, zčásti z okruhu kapely AG Flek, a písničky nechal zaranžovat vlastně do zvuku folkrocku a moderní country.

Zněly tu takové nástroje jako elektrická kytara, baskytara, elektrické piano či bicí, vesměs instrumenty, které ortodoxní trampové neuznávali a v některých obdobích za jejich použití na Portě dokonce „drzouny“ vypískávali. Toho se Daněk nebál, jeho pozice byla neotřesitelná a je dost možné, že tímto albem značně přispěl, stejně jako o rok později Karel Plíhal podobně koncepčně pojatým debutem, ke zvýšení tolerance portovního publika.

Faktem ovšem samozřejmě je, že nejtypičtější Wabi Daněk je sólový s akustickou kytarou, nejčastěji dvanáctistrunnou, a také že jeho muzikantské a autorské kořeny jsou vysloveně ortodoxně trampské. Dokládají to nejstarší nahrávky dvojalba z první poloviny 70. let, kdy byl členem skupin Plížák a Rosa (pro tu ostatně napsal svůj největší hit).

Daňkovy písničky nijak nepřekračují rámec dobové trampské produkce, trpí mnohomluvností, rozvláčností, podivným, jaksi interním táborákovým humorem. Jen v nejsilnějších okamžicích tohoto období, jako je píseň Cesty v bažinách, se v té době Daněk přiblížil svému vzoru, po němž dostal přezdívku, totiž Wabimu Ryvolovi z kapely Hoboes.

Výpověď o době a vzkazy mezi řádky

Po nastoupení sólové dráhy, kterou zde mapuje většina dvojalba v nahrávkách pořízených mezi lety 1983 až 1990 na festivalech Porta, Slunovrat Svojšice či Zahrada Strážnice anebo z Klubu na Petynce, Daněk svůj záběr výrazně rozšířil. Na jedné straně jistě v některých písních vycházel z trampské romantiky (Hudsonský šífy, Fram), případně z reflexí života stárnoucího a už nepraktikujícího trampa (Fotky, Ročník 47), to vše ale pojednával s odstupem a přenositelně i mimo okruh kamarádů od ohně.

Wabi Daněk v roce 1981 na Svojšickém slunovratu

Na straně druhé se přesunul do sféry standardního folkového projevu, na jehož půdorysu zaznamenal řadu hitů, které s trampingem vlastně neměly nic společného. Byly to buď dobové výpovědi, které popisovaly situaci lidí v pozdní normalizaci sice nikterak „bojovně“, ale výmluvně, pravdivě a s možností leccos vnímat mezi řádky (Nevadí, Outsider Waltz, Na cestě), anebo vysloveně lyrické songy typu Písně, co mě učil listopad.

Je pravda, že Wabi Daněk měl občas sklony k určité plakátovosti, ať už sociální (Tři patra smutku), ekologické (Stromy), nebo antikonzumeristické (Motoroví trampi, Dívce v mercedesu), ale i to patřilo k 80. letům – ani jiní jeho kolegové z první písničkářské ligy na tom nebyli o moc lépe. Faktem je, že Wabi Daněk díky svému uvěřitelnému, až hypnotickému projevu dokázal předat i slabší píseň. Případně posluchače strhnout k reakcím, jako je zde nahrávka hříčky Hejkal z plzeňské Porty z mimořádně hojně navštíveného ročníku 1983.

WABI DANĚK: LIVE 1971–1990

Galén 2023

Dvojalbum uvádí i některé vyložené rarity a „výpůjčky“. Například Píseň malých pěšáků, kterou přebral Pavel Žalman Lohonka od amerického písničkáře Johna Prinea, přeložil ji a Wabi Daněk ji občas přebíral z jeho repertoáru. Posléze si touž píseň, v originále Hello In There, otextoval česky sám a zpíval pod názvem Helou, lidé, jak slyšíme z nahrávky z roku 1986.

Mezi rarity svého druhu patří také několik lidových písní, které vždycky na koncertech Wabiho Daňka působily poněkud cizorodě v kontextu ostatního repertoáru, ale přesto měly svoji nespornou váhu. Anebo silný protiválečný song Dezertér, který složil v lidovém duchu Miloš Dvořáček z hradecké skupiny Kantoři, otextoval ji Dušan Vančura ze Spirituál kvintetu a na dvojalbu jej najdeme ve dvou verzích: Daňkově čisté sólové a raritní, kdy se k němu v jednotlivých slokách na Svojšickém Slunovratu 1986 připojili autoři písně.

Živé nahrávky, nebo aspoň jejich většina, ukazují nejsilnější stránku Wabiho Daňka, vypovídají o jeho daru přesvědčivosti, charismatu, uhrančivosti. Vesměs kvalitách, díky nimž dokázal oslovit i posluchače, kteří v lese pod širákem nikdy nespali.

Autor: Ondřej Bezr