- 3. března 2022 5:00
Je třeba je podchytit. Nadané děti by se v systému vzdělávání neměly ztrácet, ale měli bychom s nimi pracovat, říká psycholožka. | foto: Patrik Uhlíř, MAFRA
Celý článek jen pro členy
Chcete číst prémiové texty bez omezení?
Lidovky.cz: Kolik máme vlastně v Česku diagnostikovaných nadaných dětí?
Počty se každý rok mění, ale v průměru se to pohybuje kolem dvou tisíc nově diagnostikovaných nadaných a mimořádně nadaných dětí. Vzhledem k tomu, že statisticky vzato jsou dětí s nadáním v rámci populace tři procenta, měli bychom jich mít diagnostikovaných několik desítek tisíc. Chybějí nám na všech stupních škol. Bohužel se nedá očekávat, že bychom kdy byli schopni odhalit všechny děti s nadáním, ale ten rozpor mezi statistickou pravděpodobností a realitou je v Česku opravdu zarážející.
Možná máme doma talent. Jak poznáte nadané dítě a jak jeho potenciál smysluplně využít? |
Další problém je, že my sice i některé nadané v raném věku identifikujeme, ale moc s nimi nepracujeme a postupně se nám ze systému podpory vytrácejí. Na středních školách jsou nadaných s nějakým stupněm podpory v podstatě jen desetiny procenta. Do budoucna bychom chtěli nadané umět zachytit, identifikovat a sledovat je v průběhu celé jejich cesty vzdělávacím systémem. Identifikace je ale nutným prvním krokem.
Připojte se ještě dnes a získejte: