Pondělí 27. září 2021, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Teplo ze silnic vytápí domy

Věda

  9:27
PRAHA - Silnice bez ledu či sněhu, a navíc levně vytápěné domy? V některých nizozemských městech už realita.

Silnice. foto: ŠimonLidové noviny

V rozvinutých zemích zabírají pozemní komunikace stále větší část povrchu. Asfaltové silnice vedou i do nejmenších osad, cesty se stále rozšiřují a výstavba dálnic je v plném proudu. Úměrně k počtu automobilů bobtnají i parkovací plochy. 


Trend se zřejmě hned tak neobrátí, i když přináší mnoho nevýhod. Kromě těch na prvních pohled zřejmých, jako je ztráta zemědělské půdy a snížení absorpční schopnosti, což zvyšuje riziko povodní, se „zaasfaltování“ krajiny projevuje i na klimatu. Masa asfaltu působí jako tepelný akumulátor. Tmavý povrch silnic navíc způsobuje, že i v mírném klimatickém pásu teplota na povrchu komunikace stoupá do výše, kdy již asfalt nemá optimální vlastnosti. To v kombinaci s intenzivní nákladní dopravou značně limituje životnost silnic.


Známý princip v moderním balení Nizozemská stavební firma Ooms Avenhorn Holding vypracovala řešení, které absorpční schopnost asfaltu mění ve výhodu. S pomocí tepla odvedeného ze silnic skladovaného v podzemních zásobnících už je dnes vytápěn například čtyřpatrový obytný dům ve vesnici Avenhorn na severu Holandska. Hangár na základně nizozemského letectva zase čerpá teplo z povrchu tamní přistávací plochy.

Základ systému tvoří pružné trubky, které jsou při stavbě silnice či jiné asfaltové plochy zabudovány pod povrch. V trubkách proudí voda. V horkých letních dnech se kapalina rychle zahřeje a je odvedena do tzv. horkého podzemního zásobníku (viz grafika). Tam je uschována pro pozdější použití. V zimě se směr přenosu energie obrátí.

Princip samozřejmě není nový. Energii akumulovanou během léta využívají například tepelná čerpadla. Ta jsou čím dál běžnější i v Česku, podle statistik pomáhají vytápět zhruba deset procent nově postavených domů. Klimatické podmínky u nás se od nizozemských příliš neliší. Teplotní výkyvy jsou ale ve střední Evropě o něco větší (teplejší léta, studenější zimy), a proto je i přínos vyšší. Za silnice bez ledu Systém vyvinutý v Ooms Avenhorn Holding byl původně zamýšlen jako způsob, jak snížit náklady na údržbu silnic.

Teplá voda proudící z trubek dodá do podzemních zásobníků dostatek energie, takže ani v zimních měsících teplota média neklesne pod dvacet stupňů. Nahromaděné teplo pak silnici během chladného období spolehlivě odmrazuje. Není to však zadarmo. Stavba silnice se zabudovaným odmrazováním stojí dvakrát víc, než je cena obyčejné vozovky. Přínosy ale převažují. Kromě eliminování nehod způsobených náledím je výhodou i delší životnost silnic a mostů. Řidiče potěší také méně uzavírek nutných k opravě povrchu.

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

Kolo štěstí se sebamedem: Vytočte si kosmetiku pro celou rodinu!
Kolo štěstí se sebamedem: Vytočte si kosmetiku pro celou rodinu!

Celý týden hrajeme o 400 hodnotných cen a slevy na kosmetiku značek sebamed, sebamed PRO! a sebamed Baby. Vytočte si i vy na kole štěstí kompletní...

Právě čtete

      Mohlo by vás zajímat