Lidovky.cz: Výsledky testů PISA tradičně vzbuzují pozornost. Letos se ale ohlasy pohybovaly od nadšení, že jsme „předběhli Finsko“, až po beznaděj, že se žáci neustále zhoršují. Jak byste výsledky zhodnotila vy?
Výsledky českých patnáctiletých žáků v šetření PISA jsou nadprůměrné ve srovnání s ostatními sledovanými zeměmi. Nicméně bodové skóre průměrných výsledků napříč OECD i u nás dlouhodobě klesá, což naznačuje pokles úrovně sledovaných gramotností.
Můžeme říct, že v Česku narostl podíl žáků, kteří nedosahují základní gramotnostní úrovně nezbytné pro plnohodnotné fungování v životě. To znamená, že mohou mít problémy například s pochopením příbalového letáku u léků, sepsáním životopisu či porozuměním výpisu z banky.
V případě matematiky došlo k nárůstu této rizikové skupiny z necelé pětiny v roce 2003 na více než čtvrtinu v roce 2022. Průměrné výsledky v mezinárodním srovnání v Česku navyšuje skupina žáků z víceletých gymnázií, jejichž výsledky z matematiky jsou srovnatelné s celkovým průměrem Singapuru. Naproti tomu 60 procent jejich vrstevníků z učilišť nemá základní úroveň matematické gramotnosti, již si měli osvojit už na základní škole.
Lidovky.cz: Výsledky ale poklesly napříč zeměmi OECD. Čím to je?