Církev zvenku je ovšem záhada,
českých textů pomálu, tím spíše vytahování a skládání pásků ze skartovacího stroje. Od dnešní církve službu středověké církve navenek čekat moc nelze, je jiná etapa života. Biskupská vězení pro duchovní, např. Mírov, myslím, zrušena již v 19.stol. Je tedy prostor církve dost volný, konečně tresty vynášené církevními soudy jsou spíše "medicinální" než sankční. Tak jako církev dnes má minimum nemocnic, škol, universit a spíše vstupuje do státních a soukromých, tak zřejmě i regulace života i duchovních je neinvazivní, zejména v jejich prostoru soukromém. Zejména pokud dotyční mají výsledky ve své službě, což paradoxně u deviací funguje nejen u skautů. Tradiční hranice byly pevné nejen uniformou, domácím personálem, službou non stop. I o lázně muselo být žádáno. Dnešní otevřený svět opor poskytuje málo, dílem chybí plnější uplatnění, dílem tlak okolí, který by nositele služby utužoval. Kdo má extremní intimní potřeby, jako trenér či učitel je méně nápadný, než v sutaně. Tradičně byl duchovní příslušníkem oné 3O % minority, která může žít v rodině, ale nemusí. 5O % mužů v historii, jak svědčí genetika, děti nemělo. Je tedy sexuální marketing podobně jako prodej tabáku cílený spíše na nezralé, snadné zákazníky, jim jsou vnucovány nutkavé potřeby. 4 % ní minorita nepřekážela, sublimace intimních tělesných nároků byla standartní. S defekty ne většími, než mezi manžely. Příčiny jako u všeho lidského pestřejší, včetně soucitu. Dnešní sklon k plnému rozvinutí všech možností člověka , paradoxně asi exploze udupaného televizního diváka, který je živen jen defektním zlomkem reality, přináší nové nároky. Své vědí řehole, kde ne všichni kandidáti hledají jen zdraví spirituální, přečasto si přinášejí i sociální problémy včetně duševních, jež na ně navazují. Zatímco s klášterem se dá rozejít docela lehce, karierní duchovní je větší investice. Lidská představivost ráda nafukuje banality a tak ovzduší moc zdravé není. Bez svaté inkvizice rozlišování dost obtížné, obnova asi nehrozí. Stran bankovnictví platí klasická papežská odpověď "budiž hledáno v knihách". Tak pokud můj zdroj je poctivý, anglický duchovní se těšil takové důvěry, že nevedl účetnictví a pro své potřeby čerpal stejně, jako pro potřeby farního provozu. Možná nějaká kniha "dal - přijal" psána byla, ale vesnice je dost transparentní i dnes. Tedy naše představa nekonečných účetních je jen naše. Donedávna to nebyl světový standart. Tu i křižácké tažení proti polskému bolševismu bylo čestné, sponsoři našich bolševických politiků nás také nešetří. Do odstavce by bylo vhodné dopsat, kolik lidí polští bolševici pozabíjeli, žel televizní divák slyšel jen o Popeluškovi. Dnes ani revoluce se nedělá pokladničkami, s demokracií bych si revoluce i plyšácké nepletl. Mohou dát šanci, ale jen ubohou, jak jsme svědky v česku den za dnem. Ovšemže demokrat demokracii koná, ale takové s lucernou hledat na bílého dne.