Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Policie spustila profily na sociálních sítích. Na Twitteru a Facebooku to nesdělila

Česko

  6:42
PRAHA - Policie ve středu po téměř půlročním testování oficiálně spustila své profily na sociálních sítích. Využívat je chce k informování o aktuální bezpečnostní situaci či zajímavostech z policejního života. Od jejich fungování si zároveň slibuje, že policejní prací osloví širší spektrum obyvatel. O zprovoznění účtů se však na Facebooku ani na Twitteru nezmínila a až na jedinou výjimku komunikovat ještě nezačala.

Policejní prezident Tomáš Tuhý. foto:  Petr Topič, MAFRA

Česká policie založila svůj facebookový a twitterový profil koncem loňského prosince. Oba účty od té doby fungovaly téměř půl roku ve zkušebním provozu a policie se s nimi učila pracovat. Oficiálně je zprovoznila symbolicky 21. června. Právě toto datum je totiž každoročně pojímáno jako den Policie České republiky.

Policejní prezident Tuhý zamířil na Facebook. Chce být blíže lidem

„Sociální sítě jsou fenoménem současné doby a prostředkem ke komunikaci využívaným podstatnou částí nejen české společnosti. Policie České republiky nemůže stát bokem a jako moderní bezpečnostní sbor se tak počínaje dneškem aktivně zapojí do tohoto prostředí,“ uvedl ve středu policejní prezident Tomáš Tuhý, který již více než dva měsíce komunikuje na Facebooku prostřednictvím své soukromé stránky.

„Odpovídat se musí lidsky“

Ani po dvou dnech však policie na sociálních sítích aktivitou nehýří. O spuštění profilů své potenciální sledující na Twitteru a Facebooku dokonce ani neinformovala. Odborník na sociální sítě Daniel Krásný z agentury Socialsharks však za „ulitý startem“ nevidí nic špatného.

„Teď se o policii na sociálních sítích hodně hovoří a kdyby na jejich Facebooku hned první den vyšel typický vítací příspěvek ve stylu ‚jsme tady‘, dost možná by byl terčem řady negativních komentářů,“ okomentoval pro server Lidovky.cz.

Právě komunikaci v komentářích přitom považuje za mnohem větší výzvu než přidávání samotných příspěvků. „Na sociální síti je udržení sentimentu v přijatelných mezích mnohem náročnější než kdekoliv jinde. Sociální média nejsou e-mail. Odpovídat se musí lidsky, každému zvlášť a přitom stále seriózně a trefně,“ vysvětlil Krásný.

Jako inspirace tuzemské policii mohou posloužit bezpečnostní sbory ze zahraničí, které sociální sítě běžně využívají řadu let. Prostřednictvím svého facebookového a twitterového profilu reportovala během nedávného teroristického útoku v Londýně například britská metropolitní policie. Místním obyvatelům průběžně poskytovala nové informace poté, co útočníci s dodávkou najeli na London Bridge do lidí a následně do nich bodali, osm jich přitom zabili. Zároveň občany varovala, ať zůstávají v klidu a obezřetní.

Přes sociální sítě zdatně komunikují i policisté v Německu, což mohli uživatelé Twitteru zaregistrovat například během prosincového teroristického útoku na vánoční trhy v Berlíně či incidentu z loňského července, kdy mladý Němec íránského původu v obchodním centru v Mnichově zastřelil devět lidí. Vlastní profily provozuje a pravidelně pomocí nich informuje rovněž národní policie ve Francii. V Česku již na sociálních sítích působí třeba pražští záchranáři či hasiči, o činnosti policie zatím dopodrobna referuje Týdeník policie nebo zpravodajská agentura Aktu.cz.

Zpravodajství, policejní zajímavosti a videa

Pomocí profilů na Facebooku, Twitteru, ale i videoserveru YouTube chce policie zaujmout širší vrstvy obyvatel. Každý účet přitom plánuje používat k jinému účelu. „Profil na Facebooku bude sloužit jako prostředek ke sdílení zajímavých informací z policejního života a ke sdílení preventivních informacím,“ přiblížil mluvčí Josef Bocán s tím, že klíčovou roli může sehrát i v případě oslovení a následného náboru mladých potenciálních uchazečů o práci v policejním sboru.

„Na převážně zpravodajské sociální síti Twitter budeme postupně sdílet informace vztahující se k bezpečnostním opatřením, bezpečnostní situaci, případně k situaci v silničním provozu,“ doplnil Bocán. Policejní kanál na YouTube již disponuje například prezentačními klipy nebo preventivně zaměřenými videy.

Na twitterovém policejním profilu dosud „visí“ jediný příspěvek, který uživatele informuje, že sociální sítě neslouží k podávání trestních oznámení ani jako prostředek komunikace v případě ohrožení zdraví nebo života. Facebook včetně tohoto sdělení obsahuje dohromady příspěvky čtyři, přičemž pouze poslední, týkající se přiblížení práce policisty a podmínek pro přijetí do služebního poměru, byl zveřejněn po oficiálním spuštění.

Facebook v České republice používá více než 4,5 milionu uživatelů, Twitter zhruba 400 tisíc.

Autor: