Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Billboardy s arabským nápisem vzbudily rozruch. Neziskovka nechce prozradit účel

Česko

  12:15
PRAHA - Jednoduchý design. Bílé pozadí a na něm černý nápis v arabštině, perštině, barmštině či ukrajinštině. Takové billboardy se objevily na padesáti různých místech Česka a vyvolaly nejen zvědavost, ale i nevoli. Někteří lidé volali policii. Billboardy přitom hlásají jasnou zprávu.

Plakáty se podle dostupných informací objevily v Praze, Brně a Ostravě. foto: Lidovky.cz

Arabský nápis na reklamních plochách říká „Díky, Česko“, což je možná méně provokativní, než si mysleli mnozí lidé, kteří plakát poprvé uviděli. Billboardy, na kterých se arabský vzkaz objevil, provozuje společnost BigBoard. Mluvčí této společnosi Pavlína Stránská řekla serveru Info.cz, který na reklamu upozornil, že sice občas zadavatele reklamy zveřejní, v tomto případě ale nic prozrazovat nebudou.

Za kampaní stojí nezisková organizace Člověk v tísni. „Bude následovat přelep, který nápis přeloží do českého jazyka,“ uvedl George Kisugite, výkonný ředitel společnosti Bigboard pro iDNES.cz. „V kampani jsme opravdu jeden z partnerů. Zatím můžeme potvrdit jen tolik, že se jedná o pozitivní kampaň a její účel zatím prozrazovat nechceme,“ uvedl mluvčí Člověka v tísni Tomáš Urban.

Tvůrci plánují vysvětlit kampaň v druhé půli listopadu.

Billboard v pražské Krči.
Podle policie se o nelegální výlepy nejedná.

Reakce obyvatel měst, ve kterých se reklama objevila, na sebe nenechala dlouho čekat. První ohlasy se objevily na sítích, kde si lidé začali sdílet fotky reklamních ploch a řešit, co se na nich píše a kdo za tím stojí.

Většina komentujících uživatelů považovala billboardy za provokaci nebo nějaký druh žertu. „Doufám, že je to ironické,“ píše pod fotkami billboardů jedna z uživatelek.

Arabové spekulují o provokaci

Podle informací LN nápisy vzbudily rozruch i v arabské komunitě žijící v Česku. Arabové samozřejmě rozuměli textu, ale nikoli účelu billboardů. A také mezi nimi se spekulovalo o provokaci.

Někteří vyhodnotili billboardy jako ohrožení a zavolali proto policii. Ta se věcí zabývala, došla ale k závěru, že se nejedná o nelegální výlepy a vše je tak v souladu se zákonem. 

Společnost BigMedia, jejíž součástí jsou i inkriminované BigBoardy, je od zveřejnění nápisů neustále pod palbou otázek. Do firmy chodí emaily a telefonáty, kde se lidé ptají, co má celá kampaň vlastně znamenat.  Od lidí se objevuje jak kritika, tak částečně i podpora.

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...