8. června 2018 16:01 Lidovky.cz > Zprávy > Pivo a pivovary

Prazdroj testuje nový Gambrinus. Má pomoci k obnově pošramocené pověsti

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Plzeňský prazdroj testuje novou nepasterovanou jedenáctku Gambrinus. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Plzeňský prazdroj testuje novou nepasterovanou jedenáctku Gambrinus. | foto: Plzeňský prazdroj

PRAHA Plzeňský Prazdroj vaří nový ležák se značkou Gambrinus. Nepasterovaná jedenáctka je na zkoušku k mání v několika hospodách a restauracích po Česku. Pokud se osvědčí, půjde do republikové distribuce.

Už několik let se v Plzeňském Prazdroji snaží napravit pošramocenou pověst značky Gambrinus. Po několika poměrně úspěšných variantách například v podobě nepasterované desítky nebo „plné“ dvanáctky teď lídr českého pivního trhu zkouší další ležák – nepasterovanou jedenáctku s obsahem 4,6 procenta alkoholu.

„Prodej nového ležáku Gambrinus Nepasterovaná 11 jsme zahájili v omezeném počtu hospod a restaurací počátkem letošního května. S menším počtem pečlivě vybraných provozoven začínáme proto, že chceme, aby se naše novinka dostala ke spotřebiteli ve stoprocentní kvalitě,“ potvrdila pro Lidovky.cz mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Jedenáctka versus jedenáctka

Problém může mít nové pivo v tom, že na trhu může nastat „kanibalizace“ - už roky se totiž prodává jiná jedenáctka od Gambrinusu – Excelent. Pivovar sice u tohoto piva značku Gambrinus příliš nezviditelňuje, ale v hospodách i mezi pivaři je zkrátka zapsaná jako „jedenáctka Gambrinus“.

Podle Němečkové se však obě piva výrazně liší. V receptuře, složení i výsledné chuti. „Zatímco Excelent má aroma více chmelové, u novinky je výraznější sladové aroma. Navíc Excelentem cílíme na mladé převážně v podnicích klubového typu, novou jedenáctkou pak na tradičního milovníka dobrého českého piva,“ uvedela Němečková.

Podle experta na ekonomiku pivovarů Tomáše Maiera z České zemědělské univerzity Praha byla značka Gambrinus nejsilnější právě ve výčepních pivech (sedmi až desetistupňová piva) a tenhle segment už řadu let klesá. Naopak roste odbyt ležáků (jedenáctky až dvanáctky).

„Plzeňský Prazdroj moc dobře ví, proč dává na trh nový produkt Gambrinus 11, tohle je možnost, jak trochu vyrůst. Jen bych si dovolil tipnout, že nový Gamrinus 11 bude tržně kanibalizovat na značce Excelent, minimálně v segmentu ontrade, tedy v hospodách,“ soudí Maier.

Pivovar tají objem produkce, Gambrinus ale býval, a není vyloučeno, že stále ještě je, nejprodávanější pivo v Česku. Zhruba před deseti lety neslo tuto značku každé čtvrté prodané pivo u nás. Dnes možná už každé páté nebo šesté.

Prazdroj tehdy hodně zaspal v kvalitě i propagaci. Nástup konkurence, včetně zajímavých piv od minipivovarů, odsunul Gambrinus na vedlejší kolej. Prodeje dramaticky klesaly.

Zhruba před třemi lety se v Prazdroji probrali a začali vařit Gambrinus ponovu. A masivně začali investovat i do reklamy. Gambrinus se tak podle řady degustátorů dnes často „dá pít“.

Je třeba zlepšit image

Například ve slepých testech a v početné konkurenci zkoumaných vzorků vyšla loni dvanáctka Gambrinus jako nejlepší pivo v česko – slovenském finále klání o nejlepší lahvový ležák (kupovaný v regálech obchodů), pořádaného členy První Pivní Extraligy – v čele s prezidentem Českomoravského svazu minipivovarů Janem Šuráněm, zkušeným degustátorem i z mezinárodních soutěží.

Jenže prodeje Gambrinusu přesto podle dostupných informací už nerostou, možná spíš dál klesají. Platí staré pravidlo, že dobrá pověst se dá rychle ztratit, ale obnovuje se pak pomalu.

„Od 90. let setrvale docházelo k velkému tlaku na ekonomiku produkce Gamrinusu, a to nejen u surovin a doby zrání piva, což se podle mého projevilo následně na chuti, ale také se zde přidal pokles celého trhu v roce 2008 a ne zcela zvládnutý marketing,“ uvedl Maier.

Gambrinus se v té době podle něj dostal z hlediska prestiže až někam na úroveň nápoje pro fotbalové chuligány a marketingoví manažeři mají nyní před sebou hodně práce, aby se image značky Gambrinus zlepšila.

Zřejmě to nějaký čas trvá, ale může se to podařit. Maier jako příklad úspěšného zlepšení kvality i pověsti piva uvádí značku Krušovice.

Konkurence nespala

Faktem je, že konkurence mezitím nespala. Na trh přišla řada jiných desítek (včetně těch od nejmenších pivovarů) a zejména v kategorii ležáků se objevila i poměrně kvalitní piva třeba z Krušovic, Svijan, humpoleckého Bernarda nebo přerovského Zubra ze skupiny PMS.

V rámci Plzeňského Prazdroje se daří v prodeji ležáků Velkopopovickému Kozlu. Je třeba také podotknout, že prodeje nejznámějšího ležáku – Pilsner Urquell – rostou, ale tohle pivo je vzhledem k tradici a známosti spíš samostatnou kategorií.

  • 9Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz