130 let

Diskuze

Premiér Nečas by na českém nebi rád viděl americké F-16

Jestli má někdo šance protlačit se do případného tendru na nadzvukové letectvo, pak jsou to USA s jejich F-16 ve výhodném balení.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

15. 9. 2011 7:26
Pár slov k problematice:
Výroba F16 Blk.50/52 již skutečně končí, storj poprvé vzlétl v roce 1974, do služby v USAF/NATO v stoupil v letech 78/79. Program modernizace a sjednocení všechverzí F16 v USAF již skončil - nový F35 má zpopždění a USAF prohlašuje, že si málo olítané F16 ponechá i za cenu dalších modernizací - a  kupovat opotřebované stroje s vysokým podílem údržby an letovou hodinu by asi nebylo to pravé.JSS39 C je stále na velmi vysoké úrovni, používá stejnou výzbroj jako F16 - AIM120C-5, možno modernizovat přilbovými zaměřovači a raketami AIM9X/Python5, živonost moderního stoje je cca 30 let, tedy gripeny mají ppřed sebou ještě cca 20 let služby! Tak mladé stoje nenahrazuje NIDKO, aniUSA ani bhatá Saudská Arábie o chudších zemích ani nemluvě!Řešením je odkoupit Gripeny za zbytkovou cenu nebo prodloužit pronájem Tam byměla směřovat jednání vlády!Jenže Nečsovi jde o něco jiného: Gripeny byly pronajaty od Švédské  vlády a ta nedává úplaty! rpto je potřeba honem rychle nakpoupit nové stíhačky a uvidíte že to bude přes překupníka s akciemi namajitele...
0 0
možnosti
PN

Petr Novak

15. 9. 2011 10:56
Poslední odstavec snad nemyslíte vážně
Kde byl Gripen prodán, tam byla prokázána či přinejmenším silně podezřelá korupční aféra (úplně všude). To, že při pronájmu našich Gripenů byly vyplaceny miliardy na úplatkách bylo několikrát jednoznačně prokázáno, v Británii dokonce BAE přistoupila na vyrovnání aby nešli někteří lidé sedět (i naše policie konstatovala, že úplatek vyplacen byl, jen se neví komu (:o)). Je sice fakt, že letadlo je to dobré (ale za polovinu požadované ceny) nicméně stát by měl být důsledný a dát najevo odmítnutím dalšího pronájmu Gripenů či jejich koupě za cokoliv výše 1 koruny/ks, že úplatkářství se nevyplácí. Jsou dokonce státy (USA) kde platí, že pokud se zjistí v průběhu kontraktu nekalé jednání (úplatek) stát má právo kontrakt bez náhrady zrušit. Tedy je to úplně opačně byť si to antiamerikanisté nepřipustí ale USA prodává zbraně jen vládám a ne skrze prostředníky, jak je to u Gripenů.
0 0
možnosti
PN

Petr Novak

14. 9. 2011 11:50
Pokud stíhačky tak jediné perspektivní řešení je F-35
Vše ostatní je pouze kompromis a při kompromisu nám opravdu stačí téměř cokoliv v počtu pár kusů. Gripen je neperspektivní typ a vzhledem k těm vyplaceným úplatkům by ho mělo BAE nabídnout k odkupu za symbolickou 1 korunu švédskou neboť cena strojů byla již v nájmu kompletně zaplacena. Pokud by za Gripena chtěli nějaký větší peníz, navrhoval bych to zcela odmítnout, je to opravdu v této chvíli lepší být bez stíhaček.F-16 bylo dobré rozhodnutí před tím, když tady byl zaplacený kompletní trenažér a všechny L-159 měly identický koptit (proto byly navrženy, pro tréning pilotů na F-16), mohlo se zde vybudovat školící a servisní centrum pro F-16tky. Nyní už je to krok zpět a zcela zbytečný.Jediná seriózní a perspektivní možnost je připojit se k programu JSF F-35 i třeba za cenu, že dočasně nebudeme mít letadla žádná. Vše ostatní je jen bezkoncepční vyhazování peněz, neboť JSF je naprosto jiná kategorie a bude dalších 30 let ovládat oblohu. 
0 0
možnosti
R

Redhell

13. 9. 2011 20:12
souhlas
a to naprostý. Možná by stačilo ponechat si zmodernizovaný KUB (kterého bílá kniha dopuruče se zbavit, přitom k dokončení modernizace chybí jenom koupě raket(je tu víc věcí které nejsou úplně smysluplné))
0 0
možnosti
P

Pepek_Vyskoc

13. 9. 2011 20:51
no nechat Kub by asi bylo
no nechat Kub by asi bylo "lepší než drátem do oka", ale...už je to dost prehistorický kus techniky (ale přiznávám, že neznám možnosti a výkoný té modernizované verze) a hlavně byl koncipován za jiným účelem - jako to systém protivzdušné obrany pozemních jednotek...takže problém PV obrany na úrovni státu úplně neřeší...
0 0
možnosti
P

Pepek_Vyskoc

13. 9. 2011 18:28
ještě jedna věc
pokud by se celá věc posuzovala opravdu odpovědně, ne podle toho kdo dá větší úpatek...tak by bylo nutné vypracovat komplexní koncepci protivzdušné obrany a říci, která složka bude mít jaké úkoly atd., dle mého názoru je totiž třeba pro stát typu ČR výrazně vhodnější mít několik kompletů špičkové PVO (např. S300P, ideálně S400)..než 15 sebelepších stíhaček...a v takovém případě, že bude PVO primárně zajištěna raketovými systémy, pak na honění dopravních letadel stačí každý "střep" co unese kanon a letí M1,5+
0 0
možnosti
N

Netopejr

14. 9. 2011 9:23
Nefunguje to
Přesně takhle uvažovali v Gruzii (kombinace PVO systémů Kub a Tor M a letadla Su25) a i přesto, že se jim podařilo sestřelit snad 4 letedla, včetně strategického bombardéru, na ruskou činnost ve vzduchu to nemělo moc vliv. Navíc bohužel nevíme, jakou měli úspěšnost (počet sestřelených / počet vystřelených raket) Navíc raketové systémy jsou použitelné jenom pro bodovou obranu, nedají se použít k obraně většího území, moderní stíhačka je zároveň ofenzivní a defenzivní zbraň, na rozdíl od raket, atp...
0 0
možnosti
R

Redhell

13. 9. 2011 18:05
F16
F16 by byly výhodnější, jenom pokud by se jednalo o block 50/52 ideálně s radarem kat. AESA. Potom to ale není výběhový stroj o kterém mluví "zdroj blízký MO". Starší by proti Gripenu nemělo cenu pořizovat, technologicky jsou možná srovnatelné, ale neslo by to s sebou zbytečné rozsáhlé přeškolování personálu.btw Saab v off-set programu vybudoval vývojové centrum ve Slavkově u Brna.
0 0
možnosti
MS
Dobrý večer, minimálně podle
Dobrý večer,minimálně podle vyjádření zbrojovky, což je ovšem nutné prověřit, splnili 93 procent offsetového programu. http://byznys.lidovky.cz/vyrobce-gripenu-uz-jsme-vytvorili-93-offsetu-f31-/ln-doprava.asp?c=A110615_162138_ln-doprava_kikOffsety budou nicméně v případném tendru na stíhačky důležité i pro státní opravárenské podniky a firmy z letecké branže, kam by měly směřovat přímé investice. I z tohoto důvodu by měla vláda rychle rozhodnout a připravit koncepci, do jakých firem a jakým způsobem smysluplně zainvestovat.MS
0 0
možnosti
P

Pepek_Vyskoc

13. 9. 2011 17:16
máte pravdu napsal jsem
máte pravdu napsal jsem nesmysl, že to byla jediná možnost...nebyla, přebytky atd. co zmiňujete také byly možnost..pro Bf 109 hrál fakt, že na územé ČSR zůstala spusta dílů a výr. zařízení, takže je bylo možno vyrábět tady, což mělo svoji váhu...ovšem trvám na tom,  že získat těsně po válce reaktivní stroje reálné nebylo o čemž jste mluvik původně (ta Me 262 co tu zůstala nebyla žádná výhra...)
0 0
možnosti
Z

Zero1

13. 9. 2011 16:36
Ale jděte...
Opět nesouhlas! Bf-109 posloužily Izraelcům dobře, nepopírám, jenže to byla situace při takřka neexistujícím arabském letectvu...No a Čs letectvo? Spitfiry od devítky nahoru, to bylo oněčem jiném, než éčko a géčko "mezek", takže laskavě neohromujte svými "znalostmi", navíc přebytky Spitfirů, popř US strojů by dávaly větší prostor, nemyslíte?
0 0
možnosti
F

Funtom

13. 9. 2011 16:11
Špidlova smlouva
Pane Shabu, jak jste správně připomněl, součástí smlouvy o pronájmu stíhaček Jas 39 - Grippen, měly být i doprovodné offsetové projekty. Doposud jsem o žádném neslyšel ani nečetl. Můžete prosím přinést nějaké informace?
0 0
možnosti
Z

Zero1

13. 9. 2011 15:48
Nesouhlas!
F - 16 a F/A 18 jsou naprosto výběhové modely, to chce zase někdo inkasovat naditou obálku? Nebo chceme "bojovat" s letadly, vyvíjenými v minulém století?Zase budeme v situaci těsně po WWII., kdy jsme spustili výrobu beznadějně zaststaralých Messerschmidt Bf- 109, v době nástupu reaktivní techniky...Dějí se tu pořád stejné hlouposti!Hezký den! 
0 0
možnosti
P

Pepek_Vyskoc

13. 9. 2011 16:03
zase expert...
F/A 18E/F SuperHornet ani F16 Block 50/52 opravdu nejsou  výběhové modely... jiná věc je co by sem šlo, F/A 18 C/D případně starší verze F16 už samozřejmě nejsou úplně na vrcholu doby...otázka je jestli vůbec to nejmodernější potřebujeme...na honění Cessen a dopraváků by asi stačila i T50 nebo obdobný stroj... a ohledně poválečné výroby Bf 109/Avie S199...vzhledem k okolnostem to bylo rozumné řešení jak vybudovat alespoň nějaké letectvo, vyrábět v prvních poválečných letech v ČSR proudovou stíhačku jaksi vůbec nepřicházelo v úvahu...a konečně Izraelcům posloužily víc než dobře..
0 0
možnosti