Sobota 7. prosince 2024, svátek má Ambrož, Benjamin
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Amatérismus v praxi, Česko zaplavila móda MADE IN doma

USA

  6:00
PRAHA - Brože, náušnice, kabelky, svetry, trička, šaty, ale i knížky a hudební desky. Češi rádi vyrábí a produkují cokoliv. Jen za posledních několik let je možné najít na nejrůznějších on-line obchodech, donátorských serverech či ve stánkovém prodeji tuny ručně vyráběného zboží. Všechny mají jedno společné. Tím je značka MADE IN doma.

Češi si doma ve velkém šijí, vyrabá šperky a podobně. foto: Shutterstock

Téměř jako za socialismu, trendem doby je domácí malovýroba. Jenže za nesčetnými kvanty zboží, se již neskrývají jen nadšení amatéři, ale rovněž i profesionálové. Jak se na nesčetných trzích či jiných designových přehlídkách a internetových serverech orientovat? Poměrně těžko. I sami odborníci upozorňují, že v současnosti je hranice mezi profesionálem a amatérem tenká. Někteří akademici z designových oborů tuzemských univerzit říkají, že soudit tuto produkci je náročné, nicméně i pro profesionály jsou internetové obchody s domácí tvorbou cestou, jak dostat své výrobky mezi lidi. 

Obecná shoda, zejména co se týče estetických kvalit takový výrobků, neexistuje. Zatímco akademici vzdělávající budoucí módní návrháře a další kreativce vidí v podobných projektech přínos, někteří naopak upozorňují právě na kýč a nevkus. Jenže i pro někoho zdánlivě nehezké věci mají svůj jistý odbyt. To potvrzuje i provozovatel obdobného internetového obchodu Origolo.cz Jiří Vít: "Je pravda, že přestože některé věci nevypadají na první pohled jako z kolekcí, které se objevily na přehlídkovém mole, ale překvapivě je o takové věci velký zájem. Prodává se úplně všechno, i to, co by něteří považovali za neprodejné."

Cheap and Chic

Pod tunami tradičního vyšívání či pletení, je možné najít i kvalitní práci a skutečně nevšední nápady a často i zpracování. Mezi prodejci se vyskytují například i studenti designových a uměleckých škol. Jako třeba Sabina Psotková, která vystudovala 3D design na univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Na špercích z umělé hmoty vyřezávané laserem, které prodává na Fléru, postavila i před lety svoji bakalářskou práci.

"Chtěla jsem se zaměřit na něco tradičního a zároveň použít moderní technologie. Inspirovala jsem se proto velehradským krojem. Jednotlivé části šperků mají čtyři barvy a jdou různě skládat, jdou totiž vylamovací, a následně je možné je různě kombinovat, protože každý si může sestavit šperky podle sebe. Tak je to i s velehradským krojem. Čtyři použité barvy, které se libovolně kombinují,“ řekla Psotková.

Kolekce šperků Corth Sabiny Psotkové, která je inspirována velehradským krojem.

Přidaná hodnota internetového serveru je podle ní, že se jí díky tomu ozvali i prodejci s klasickým obchodem, že by její věci chtěli nabízet.

Nicméně pravdou zůstává, že mnohé obchody jsou již doslova zbožím zahlceny a je těžké vybírat a selektovat kvalitní nabídku, proto vznikají kromě zavedených severů i nové projekty. 

Své zkušenosti s tím má právě i Vít z Origolo.cz: "Ať už se jedná o amatéry nebo profesionály, vždy jde o ruční práci a na té je vidět větší kvalita než u stejných věcí v obchodním řetězci. Například tepláky, trička, či šaty od našich prodejců si je možné objednat a nechat ušít přímo na míru."

Magické slovo crowdfunding

Pro náročnější jedince, popřípadě pro ty, kteří si chtějí již předem zajistit určitý odbyt pro svou produkci, je tu crowdfunding. Ten po úspěch v USA našel obdobu i v ČR. Funguje tak, že s autor navrhne projekt požádá veřejnost o příspěvek, jako odměnou je pak pro donátora část z autorovy produkce. Například novinářka a spisovatelka Barbora Baronová takto již vydává druhou knihu, na které spolupracuje s uznávanou a ceněnou českou fotografkou Ditou Pepe. Jejich aktuální kniha Měj ráda sama sebe se nabízí zájemcům na portále Hithit.cz.

Kniha Měj ráda sama sebe má například na vnitřní straně udělané desky ve stylu...

"Cestou crowdfundingu jdeme proto, že chceme vydávat knížky, které mají nejenom obsahovou, ale i uměleckou hodnotu. Ne každé nakladatelství se může kvůli finanční nákladnosti a produkční náročnosti věnovat knihám pojatým ambiciózně, potažmo jim věnovat tolik energie a úsilí, jako my, kterým na nich záleží na 100 %. Když na knize pracujete ne měsíce, ale roky, chcete, aby byl výsledek adekvátní. Proto mají naše knihy třeba ručně barvené hřbety, odhalenou vazbu šitou barevnými nitěmi. Proto pracujeme se štočky vyrobenými na míru, autorským písmem a pro tisk využíváme nejkvalitnější papíry,“ vysvětlila Baronová.

Hlavním devízu vidí zejména v nezávislosti oproti zaběhlým a mnohdy i těžko proniknutelným systémům při vydávání knih: „Crowdfunding umožňuje být producentem částečně nezávislým na selektivní vůli zavedených producentů, poskytuje mu prostředky pro jeho tvorbu z předprodeje budoucího díla.“

Obdobně přes HitHit nabízí aktuálně vybrané doplňky a oblečení česká značka Chatty, která chce z příspěvku uspořádat módní přehlídku v Berlíně. V minulosti uspěl se svým projektem napříkald i streetartový umělec Jan Kaláb alias Point.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!