Návštěvníci si opravdu mohou představit, že jsou hosté, kteří obdrželi pozvání a vystupují po schodech do Zimního paláce, kde se právě odehrává opulentní hostina nebo ples s několika stovkami hostů. Musí se ale nejprve dozvědět něco o etiketě a připravit se na takovou výjimečnou událost. Nakonec vstoupí do hlavního sálu, kde je připravena tabule s luxusním porcelánem ve slavnostním uspořádání.
Vystavené porcelánové servisy, čítající ne méně než tisíc kousků, jsou uspořádány na stolech společně s dekorací tak, že opravdu vytvářejí dojem autentického banketu. Výstava vypráví příběh rozhazovačného luxusního života na carském dvoře a přibližuje kulturu banketů, bálů a hostin, která dosáhla svého vrcholu za vlády Kateřiny Veliké (1762-1796), kdy se během jednoho banketu podávaly stovky jídel a jednoho plesu se účastnilo i přes tisíc hostů. Poslední car Mikuláš II. se svojí ženou Alexandrou organizovali sice největší plesy, sami se jich ale účastnili jenom na malou chvíli. S jejich abdikací a příchodem revoluce samozřejmě takové akce, které ohromovaly celou Evropu, skončily.
Nejvzácnější kousky jsou z kolekce Kateřiny Veliké. Mezi nimi například známý Green Frog Service od britského výrobce Wedgwood, servis Cameo (Sèvres, Paris), který v jednu dobu obsahoval tisíc kousků nebo Berlínský dezertní servis (Königliche Porzellan-Manufaktur Berlin).
Servisy jsou uspořádány přesně podle pravidel etikety a doplněny nápojovým křišťálem, stříbrnými příbory a dekoracemi. Výstava dává také nahlédnout do carské kuchyně a zvyků v době, kdy bankety o 300 chodech nebyly výjimkou.
Porcelán jako nástroj diplomacie
Porcelánové servisy sehrály i velkou roli v diplomacii. Nejenže se na nich servírovala jídla při státních návštěvách, ale velmi často sloužily i jako dary ostatním evropským panovníkům. Tak se třeba dostal do Holandska servis pro svatbu velkokněžny Anny Pavlovny s princem Willemem (pozdější holandský král Willem II.) Tento servis je pořád ve vlastnictví holandské královské rodiny a král Willem-Alexander a královna Máxima jej používají při oficiálních státních návštěvách.
Poněkud překvapivým exponátem mimo carský dvůr je ovšem servis, který je darem maďarského lidu Stalinovi v roce 1949, který ale nikdy nebyl použit ani vystaven. To ilustruje diplomatickou roli, kterou nádobí hrálo i ve dvacátém století a v úplně jiném politickém režimu.
Půvabná a neotřelá instalace
Designérka a scénografka Lies Willer spolu se stylistkou Jeanine Aalfs spojily svoji invenci a síly a daly vzniknout inovativní, slavnostní a autentické instalaci.
Nebály se kombinovat kvalitní stylové prvky s použitím nezvyklých materiálů, výrazných barev a vtipných detailů. Například použití bílého papíru jako materiálu pro závěsy a oddělující stěny působí v prostředí historické budovy nesmírně poeticky.
Nebo patrové dorty vystavěné z barevných makronek, kterým autentičnost chvíle a vtip dodává třeba i to, že některé makronky jsou jakoby právě nakousnuté. Obě umělkyně tak vytvořily dramatické, ale současně křehké a uctivé prostředí pro nádherný porcelán ze sbírky petrohradské Ermitáže.
Tato výstava, která trvá do 1. března, tedy nepotěší jenom milovníky a znalce historického porcelánu. Právě svojí instalací upoutá i milovníky designu, kteří třeba o samotný porcelán až takový zájem nemají.
Hermitage v AmsterodamuAmsterodamská Hermitage je pobočkou světoznámé petrohradské Ermitáže. Byla otevřena v roce 2009 a sídlí v rekonstruovaném komplexu Amstelhof ze 17. století. V muzeu jsou dvě stálé expozice - jedna popisuje historii vztahu Nizozemska a Ruska a druhá podrobnosti historie budovy Amstelhof. Každý rok se zde vystřídají dvě až tři zvláštní výstavy ze sbírek petrohradské Ermitáže, kterou v roce 1764 založila carevna Kateřina Veliká. |
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |