Pařížská výstava, kde jsou prezentována díla předních světových umělců jako Gerhard Richter, Cindy Sherman,Takashi Murkami a další, totiž nese název GIRL, tedy stejně jako je titul Williamsova posledního alba. Tato zvláštní přehlídka jen podtrhuje fenomén posledních let, prolínání světa luxusu, výtvarného umění a popkultury. Nejenže nejvýznamnější výtvarníci navrhují látky a oblečení, své výstavy mají stále častěji i komerční produkty.
Umělci pro luxus, luxus pro umění
Lebka obklopená motýly Damiena Hirsta, nekonečné puntíky Yayoi Kusamy či obskurní postavičky ponurého ladění bratří Chapmanů. Tak může zjednodušeně vypadat exkluzivní látka či materiál, pokud jej pro luxusní značku vytvoří renomovaný výtvarník. Designéři a oděvní domy stále častěji oslovují známé a pokud možno trendy umělce, aby vytvořili limitovanou kolekci oblečení, doplňků popřípadě jen vzorů na látky.
Luxus jako takový je postaven na prestiži, vybudované značce a vyšší cenně, která zajišťuje výlučnost. Obdobně fungují i světoznámí malíři, sochaři či konceptuální umělci. Není tedy divu, že vyhlášené oděvní domy ve snaze po získání větší atraktivnosti pro potenciální zákazníky sahají po renomovaných jménech z výtvarného světa. Příkladem budiž spolupráce francouzského domu Louis Vuitton a jeho jistý patronát japonské umělkyni Yayoi Kusama. Vrstevnice a ve své době známá Andyho Warhola v posledních letech oblétla svět s velkolepě pojatými výstavami, tedy od rodného Japonska přes Londýn, Paříž až do New Yorku. Po jejích obrazech a plastikách se jen zaprášilo.
Nejenže se puntíky od Kusamy objevily na lodičkách, kabelkách a šátcích. Pařížská značka neváhala zasvětit výlohy po celém světě, v Londýně pak byl připraven dokonce i speciálně upravený butik v nákupním domě Selfridges, který nebyl vizuálně příliš odlišný od samotné výstavy.
Z butiku do výstavní síně
Celebrity je možné hledat i mezi jednotlivými produkty. S trochou nadsázky tak lze nazvat stálice trhu či bestsellery známé napříč kontinenty. Patří mezi ně beze sporu parfém N° 5 od Chanelu. Charakteristická vůně s ikonickým flakonem se v loňském roce dočkala své vlastní výstavy. A kde jinde může být vůně více adorována než v městě svého původu, tedy Paříži. Tentokrát se však dočkal Chanel.
V Palais de Tokyo bylo v množství skleněných vitrín představen univers vytvořený kolem legendární esence, respektive kolem návrhářky Coco Chanel. Kurátorům výstavy se tak podařilo díky archiváliím, fotografiím či korespondenci odkázat i na taková jména jako Jean Cocteau, Pablo Picasso nebo Gauillauma Apolinaira.