Pouhých devět metrů širokou parcelu zakoupil investor až po konzultaci s architektem. Že má podobná předběžná konzultace s potenciálním tvůrcem domu, kde budete bydlet, smysl, jsem v této rubrice už také psal. Aby komplikací nebylo málo, pozemek se nachází necelých sto metrů od řeky Berounky, v pásmu protipovodňové ochrany. Základní zadání tedy bylo jednoznačné: úzký, 25 metrů dlouhý dům, bude vyzdvižený o podlaží výše nad terén.
Přízemí dočasné, patro trvalé
Jednoznačná rozhodnutí však v procesu projektování bývají často obrušována a doznávají změn. Vyzdvihovat dům nad terén není levné. Musíte si připočíst náklady na externí konstrukci i výrazné zateplení dalšího horizontálního povrchu. Takže nakonec, ještě před započetím prací, si dům opět sednul zpátky na terén a původně zamýšlenou kombinaci ocelové konstrukce a levitující dřevostavby nahradily tradiční betonové tvárnice. Koncept se ale nezměnil.
Horní patro funguje jako soběstačný byt. V přízemí najdeme dvojgaráž a samostatnou bytovou jednotku, určenou pro dočasné bydlení. Dovnitř se vchází zhruba v prostředku delší, východní strany. Zvenčí nenápadně bílý dům zaujme hned po vstupu výrazně barevným prvkem: na žlutou skříňovou zeď (od podlahy ke stropu) navazuje červenými zdmi lemované jednoramenné schodiště vedoucí do patra.
Po intenzivním barevném zážitku v přízemí čeká v patře překvapení. Výrazně tlumený dojem interiéru dodávají odhalené betonové stropy, neomítnuté tvárnice velmi podobné barvy i tmavá dřevěná podlaha. Několik okenních otvorů na západní i východní straně lze zastínit vnějšími žaluziemi. Přestože nejsou nijak malé, nehrají v prostoru prim. Největší pozornost na sebe strhává celoprosklená stěna v čele domu, na jižní straně.
Interiér působí velice klidně díky odhaleným konstrukcím stropu i nosných stěn.
Nacházíme se v patře, soukromí domu tak tato prosklená fasáda nijak nenarušuje. Navíc na ni navazuje venkovní dřevěná terasa, která opticky prodlužuje vnitřní prostředí domu a spojuje ho s relativně vzdáleným horizontem.
Díky terase se parcela spojuje s krajinou
Po odsunutí rovněž zasklených dveří vstoupíte na terasu, a pokud bylo možné až doteď pochybovat o smysluplnosti vyzdvižení hlavního obytného prostoru, náhle jsou všechny pochybnosti rozptýleny. Poprvé vidíte, jak blízko je řeka. Z nadhledu můžete pozorovat lidi procházející se po hrázi. Okamžitě zapomínáte na malou parcelu i blízká sousedství okolních domů. Nyní jste součástí velkorysé krajiny.
Terasa je stíněna pergolou a přímým, jednoramenným schodištěm umožňuje spojení s připravovanou zahradou. Její konstrukce mi udělala velkou radost. Je totiž tvořena subtilními křížovými profily jednotlivých sloupů z pozinkované oceli. K robustnímu domu se křehkost přístavby velmi hodí. Jaký obrovský rozdíl ve srovnání s běžnými, rustikálně pojatými terasami z masivních dřevěných trámů, které tak často vídáme u katalogových objektů.
Hlavní obytný prostor zabírá větší část patra. Na opačné straně, než se nachází terasa, je ukončen zálivem červené kuchyně a chodbou, která pokračuje podél koupelny, ložnice rodičů až do koncového dětského pokoje. Při otevřených dveřích můžete celý vnitřní prostor domu podélně přehlédnout. Zeleň koupelny neurčují obkladačky, ale vnitřní nátěr. V pokojích hraje důležitou roli modrá skříňová zeď. Nutno dodat oboustranná skříňová zeď, která vytváří dělicí prvek mezi oběma pokoji a šetří tak jednu zbytečnou příčku.
Celý vnitřek domu působí velkorysým dojmem. Kromě barevného a materiálového sladění to určuje především jedno zásadní rozhodnutí: co lze, je dotaženo až ke stropu, bez viditelného překladu. Okna, skříně a především všechny dveřní otvory - všech dvanáct dveří v domě přesahuje výšku 2,5 metru. Kromě kompozičních souvislostí má toto rozhodnutí také nesporný praktický vliv na větrání pokojů. Nezůstává v nich vydýchaný vzduch, který se běžně drží pod stropem, v prostoru nad horní hranou dveří i oken.
Fasáda podle principu „zevnitř ven“
Fasáda domu je členěna jednotlivými okenními otvory, které reflektují spíše vnitřní potřeby než architektovu představu o vnějším vzhledu. Tento princip, známý např. z pražské Müllerovy vily od Adolfa Loose, bývá architekty označován jako „zevnitř ven“ (opačný, uživatelsky méně komfortní „zvenku dovnitř“ přizpůsobuje vnitřní svět domu předemvytvořené abstraktní kompozici vnější fasády).
Nedávno jsem v této příloze popisoval jiné dva domy architekta Jána Stempela. Stavby, které jsem charakterizoval jako pokus o znovuobjevení archetypální formy domu. Tento dům je jiný. Jiný, protože jeho pozemek neposkytoval možnosti pro standardní řešení. Právě z tohoto hlediska ho považuji za velmi důležitý.
Recenzi dalších domů Jána Stempela čtěte zde |
Ukazuje, že uvnitř obcí se nachází řada pozemků, které nejsou na první pohled snadno zastavitelné. Možná právě proto zůstávají přehlíženy a přednost dostává nová výstavba na zelené louce, kde se staví snáze - rovinaté pozemky na okrajíchměst a vesnic nekladou návrhům žádný odpor, není potřeba překonávat žádné výrazné problémy. Ale díky tomu je pravděpodobnost vzniku kvality mizivá.
FAKTAAutoři: Ján Stempel, Jan Tesař (stempel & tesar architekti) www.stempel.cz Plocha pozemku: 540 metrů čtverečních Zastavěná plocha: 115 metrů čtverečních Návrh: 2009 Realizace: 2011 |
Doufám, že si toho všimne více lidí, kteří zvažují stavbu nového domu, a že obrátí svou pozornost do těch částí obcí, jejichž podobu a tvar určila mnohem delší historie. V těchto částech najdou spoustu relativně levných pozemků s úžasnými kvalitami. Ty ale nejsou vidět na první pohled. Jejich odhalení vyžaduje přípravu, vnímavost, práci. Jako ostatně vznik jakékoliv kvality.