K nim patří i Vladimír Fultner (1887–1918) – nadaný architekt, který začal svou takřka raketovou kariéru jako jednadvacetiletý, dosáhl brzy úspěchu i respektu několika realizacemi a studiemi, ale slibnou dráhu úspěšného projektanta přervala předčasná smrt v zákopech první světové války. Jeho životu a dílu se věnuje knížka Hradecký architekt Vladimír Fultner. Ve spleti české moderny, kterou letos v nakladatelství Barrister&Principal vydal historik umění Marcel Pencák.
Neměl přitom lehkou práci, protože po projektantovi toho mnoho nezůstalo, a aby mohl autor rekonstruovat jeho krátký život a dílo, bylo třeba začít pracně sbírat jednotlivé střípky a skládat mozaiku jednoho lidského osudu. Nedostatek podkladů ale na druhé straně autorovi umožnil věnovat se více souvislostem, inspiračním zdrojům i zázemí zapomenutého projektanta. Čtenář se tak dozví řadu zajímavých údajů o tehdejší umělecké i společenské atmosféře v Hradci Králové i Praze.
Zklamání z nudných studií
Zdá se, že Fultner se v roce 1887 narodil pod šťastnou hvězdou v rodině vzdělaného právníka v Hradci Králové, městě, které na přelomu 19. a 20. století prožívalo bouřlivý rozvoj. Po zbourání městských hradeb se začalo promyšleně a kvalitně stavět. Zásluhu na tom měl osvícený primátor František Ulrich, který zval do Hradce renomované architekty, jako byli žáci profesora Otty Wagnera z vídeňské umělecké akademie Hubert Gessner, Ottokar Böhm a Jan Kotěra.
Velkorysá zadání i příležitost k prosazení nastupujícího secesního stylu a později moderny nadaného Fultnera fascinovaly. Odešel do Prahy a začal studovat na technice. Navázal kontakty s výtvarníky i architekty a snad i se samotným Kotěrou, poměry na škole ho však zklamaly – technika byla tehdy velmi konzervativním učilištěm, kde se kladl důraz zejména na dokonalé zvládnutí historických forem. Fultner nakonec studia nedokončil a vrátil se do rodného města.
Díky stykům vlivného strýce, podnikatele Antonína Hanuše, získal Fultner nejdřív řadu drobných zakázek (patřily k nim i návrhy na klavíry pro Petrofovu továrnu), již v 21 letech ale i první návrh domovního průčelí. To je mimochodem v tak mladém věku zcela neobvyklé. Zadavatelem byl sám Hanuš, který zakoupil tři starší domy na Svatojanském náměstí v historickém centru města. Ty v roce 1909 nahradil jediný dům dle Fultnerova návrhu ve stylu moderny, připomínající vídeňské práce Wagnerovy (podle mého názoru možná ještě více domy jeho žáků Wunibalda Deiningera nebo Emila Hoppeho).
V podobném stylu byl pak i projekt Živnostenského domu v exponované poloze na Masarykově náměstí a dvě vily – Píšova a Charvátova – ve Střelecké ulici smotivy schodišťové věže, zjevně inspirované Kotěrovými stavbami té doby. Do této řady zapadá i úzký převýšený obchodní dům Václava Špalka na nároží Velkého náměstí a Klicperovy uličky.
Dnes nenápadně působící modernistická stavba vyvolala v době realizace vášně, angažoval se i Klub Za starou Prahu. Konzervativním kruhům se zdála stavba v kontextu historických domů nevhodná, ale nakonec ji prosadil sám primátor Ulrich. Výškově ostatně reagovala na protější souběžně stavěný bankovní palác (dnes galerie) Osvalda Polívky.
Geometrická secese i kubismus
Kromě pozdní geometrické secese a moderny si stihl mladý architekt vyzkoušet ještě jeden styl – byl jím architektonický kubismus, vynález jeho staršího kolegy Pavla Janáka. Fultner, který si získal hradeckými realizacemi renomé i v Praze, v letech 1912–1913 publikoval několik studií kubistických staveb v radikálních formách. Zúčastnil se – spolu se sochařem Ladislavem Kofránkem – i soutěže na Žižkův pomník na Vítkově, pojednaný rovněž v jehlancových formách (získali za něj třetí cenu).
Realizovány byly dva dosud neznámé kubistické náhrobky: rodiny Prášilovy v Praze a Koníčkovy v Kutné Hoře. Marcel Pencák ve své monografii dokládá, že Fultner byl i autorem secesně-kubistické vily rodiny Čerychovy v Jaroměři, připisované dosud Oldřichu Liskovi.
