Pátek 19. července 2024, svátek má Čeněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nešvary realitních makléřů

Design

  12:06
Zájemci o koupi nemovitosti se už možná setkali se situací, kdy jednu nemovitost nabízelo na internetu více realitních kanceláří. A to za úplně jinou cenu. Kterého makléře tedy oslovit?

Realitní makléřka - ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Neseriózní přístup a vykrádání cizích nabídek - to jsou časté praktiky některých realitních makléřů a kanceláří. „Nabízejí nemovitosti, které nikdy neviděli nebo je nemají oficiálně v nabídce. Obvykle jsou inzerované za nižší než dohodnutou cenu, a pokud se na kancelář zájemce obrátí, ona přesvědčí majitele, že dráž prodat nejde,“ popisuje neseriózní jednání Petr Illetško, ředitel realitní kanceláře AAABYTY. CZ.

Před podobnými podvody existuje jednoduché varování: většina kanceláří na své fotky umisťuje vodotiskové logo - když jej chce neseriózní obchodník odstranit, naruší kvalitu snímku. Nekvalitní snímky bývají ve valné většině kradené.

Petr Illetško doplňuje, že tito makléři podvádějí nejen prodávajícího, ale ani kupujícímu neposkytnou plný servis související s prodejem bytu. „Z této skupiny kupujících se rekrutuje zhruba polovina lidí, kteří volají na naše právní oddělení, protože po čase vyjdou najevo nesrovnalosti,“ říká Illetško.

Profesionálové proto varují před kancelářemi, které do své nabídky kradou reality z internetu. Taková kancelář nemá o nemovitosti, kterou přes kradenou fotografii nabízí, prakticky žádné informace. Často nemovitost inzeruje i bez souhlasu majitele, či se před ním dokonce odvolává na souhlas příslušné a oprávněné kanceláře.

Při prodeji uzavřete exkluzivní smlouvu
Ne vždy ale musí jít o krádež: fotografie jsou opatřeny logem té které kanceláře, realitní makléři mají svolení nemovitost nabízet. Jak je to možné? Důvodem je, že prodávající nejsou ochotni uzavřít s realitní kanceláří exkluzivní smlouvu. Mají totiž představu, že čím více kanceláří nemovitost nabízí, tím lépe a rychleji se prodá.

A tak se stává, že jednu nemovitost nabízí několik různých realitek - všechny s oprávněním majitele, jenže často každá za jinou cenu. Ale poptávající už nemusí mít důvěru v nabídku, která je inzerovaná deseti kancelářemi za deset různých cen.

„Na zájemce o koupi zpravidla takto nabízená nemovitost působí jako obtížně prodejná. Není pro něj také příjemné prokousávat se rozsáhlou nabídkou realitních serverů a stále dokola narážet na stejné nemovitosti,“ vysvětluje Peter Višňovský, obchodní ředitel realitní společnosti Lexxus. Tyto praktiky podle něj poškozují i prodávajícího a prodlužují dobu prodeje nemovitosti.

„Této situaci se lze vyhnout poměrně jednoduše - uzavřením exkluzivní smlouvy s vybranou kanceláří,“ radí Višňovský. Podle Illetška zrychlí exkluzivní smlouva prodej až o polovinu času.

Rozdíl v ceně, za kterou jednotlivé kanceláře nemovitost nabízejí, je daný rozdílnou výší provizí. Na kterou z nabídek má tedy reagovat kupující? Má se řídit podle nejnižší ceny? Illetško radí orientovat se podle referencí na realitní kancelář a její velikosti. Nejnižší cena obvykle znamená minimum služeb realitní kanceláře. „Je to nejčastější cesta k budoucím problémům,“ tvrdí ředitel AAABYTY. CZ.

Kontaktujte všechny kanceláře
Nejnižší cena nemusí být ta nejvýhodnější. Menší realitní kanceláři pochopitelně stačí nižší provize, než si musí nasadit větší společnost. Větší kancelář je ale obvykle schopna nabídnout kvalitnější služby. Součástí provize už je většinou i právní servis, případně poplatky za vklady na katastr a podobně. Odborníci navíc doporučují, aby zájemce kontaktoval klidně všechny realitní kanceláře a nechal si od nich vysvětlit, proč je ta samá nemovitost u konkurence nabízena za jinou, třeba nižší cenu.

Nabízí-li ale jednu nemovitost více realitních kanceláří, není také vyloučeno, že si ji jeden kupující rezervuje u jedné realitní kanceláře a jiný kupující zase u druhé. Jak se taková situace řeší? „Pak záleží na mnoha faktorech - v první řadě na textaci uzavřených smluv -zprostředkovatelských i rezervačních. V praxi je však rozhodujícím článkem prodávající a nastavení jeho komunikace se zprostředkující realitní kanceláří. Na základě těchto podkladů je pak situace řešena a nemovitost bývá samozřejmě prodána jen jednomu ze zájemců,“ říká Višňovský.

Illetško k tomu dodává, že i tady záleží na serióznosti. „Pokud se kancelář majiteli ozve, že podepsala rezervační smlouvu, ten musí dát vědět i dalším kancelářím. Pokud to neučiní, klient, který podepsal další rezervační smlouvu u jiné realitky, jen ztrácel čas - ta mu peníze musí vyplatit zpátky,“ uzavírá Illetško.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!