Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Šije roušky pro druhé. Situace je vážná, ale věřím, že to Česko zvládne, říká designér

Design

  6:05
Čeští návrháři, dobrovolníci, ale i designéři kteří normálně nepracují s látkou, se vrhli na šití roušek. To samé udělal i mladý majitel značky Vasky, která normálně vyrábí boty. „Investovali jsme do výroby roušek přes 50 tisíc korun. Následně jsme založili i transparentní účet, na který mohou přispět naši zákazníci. Díky tomu se nám podařilo vyrobit přes 5000 roušek,“ říká Václav Staněk.

Investovali jsme do výroby roušek přes 50 tisíc korun. Následně jsme založili i transparentní účet, na který mohou přispět naši zákazníci. Díky tomu se nám podařilo vyrobit přes 5000 roušek foto: Facebook

Lidovky.cz: V rámci iniciativy #RouskyVsem začalo šít roušky velké množství jednotlivců, ale i firem. Proč jste se rozhodli k šití roušek připojit i vy? Kde se vzal prvotní impuls?
Jakmile jsme pochopili, že roušek bude opravdu nedostatek, hned jsme se do toho pustili. Začaly nám psát nemocnice a mnoho dalších organizací, a tak jsme bez váhání zvětšili výrobní kapacity pro šití roušek.

Lidovky.cz: Odkdy roušky šijete a jak dlouho je ještě plánujete šít? 
Vyrábíme od půlky března. Zatím se nám povedlo vyrobit kolem 6000 roušek a stále pokračujeme. Budeme šít, dokud to bude potřeba.

Dopady na ekonomiku budou opravdu velké. Věřím však, že Česko to zasáhne méně...

Roušky všem. Lokální návrháři a švadlenky zachraňují Česko před šířením koronaviru

Lidovky.cz: A kam roušky od vás putují? 
Těm, co je potřebují nejvíce - do nemocnic, domovů důchodců, k záchranářům. Většina našich roušek šla přímo do zlínské krajské nemocnice.

Lidovky.cz: Kdo všechno se s vámi do této iniciativy zapojil?
Za Vasky jsme investovali do výroby roušek přes 50 tisíc korun. Následně jsme založili i transparentní účet, na který mohou přispět naši zákazníci. Díky tomu se nám podařilo vyrobit přes 5000 roušek. Kromě nás se do šití roušek zapojilo i několik dalších firem. Konkrétně firma Bagind si u nás nechala vyrobit přes 1000 roušek pro dobročinné účely.

Lidovky.cz: Koronavirová krize se dotýká celé české a vlastně i světové ekonomiky. Ovlivňuje i Vasky? Pocítili jste už nějaké její dopady?
Dle vládního nařízení jsme museli ze dne na den zavřít naše 4 prodejny (Praha, Ostrava, Brno a Zlín). Což samozřejmě mělo na Vasky velký dopad, avšak podařilo se nám včas jednat v online komunikaci - prodloužili jsme dobu na vrácení zboží a zavedli dopravu zdarma. Díky tomu jsme alespoň částečně vykompenzovali ztráty pramenící ze současné situace.

Rouška jako symbol. Gesto solidarity vůči společnosti nikoli projev strachu

Lidovky.cz: Jaké pocity máte z aktuálního dění v České republice?
Dopady na ekonomiku budou opravdu velké. Věřím však, že Česko to zasáhne méně než mnoho jiných států. Co se týká karantény - člověk na tom musí hledat alespoň něco pozitivního. Líbí se mi, že mají lidé nyní mnohem více času na sebe samotné i na své blízké.  

Václav Staněk

Václav Staněk založil obuvnickou značku Vasky ve svých 18 letech, kdy se rozhodl, že naváže na zlínskou obuvnickou tradici. Během svých podnikatelských začátků však věnoval většinu své pozornosti závodům na atletickém oválu. Stal se čtyřnásobným mistrem ČR v běhu na 800 metrů a dokonce se zúčastnil Mistrovství světa v atletice. Pak ale přišel zlom. Dostal cukrovku a své cíle přehodnotil. Atletické kariéry se vzdal a svou veškerou energii začal soustředit do podnikání.

Za počátečních 30 000 korun a pomoci jeho kamarádů mohl vytvořit web, nafotit fotky a začít šířit povědomí o Vaskách. Nejprve boty prodával po kavárnách, kam si je lidé chodili zkoušet. Později, když se začalo dařit, otevřel prodejnu v Praze. Od samého začátku přicházel s novými a novými střihy bot. K dnešnímu dni vyrábí Vasky přes dvacet zkušených ševců a šiček, představily přes 70 párů bot a otevřely prodejny čtyřech městech - Praha, Brno, Ostrava a domovský Zlín. Za čtyři roky fungování se podařilo prodat 20 000 párů a procestovat kus světa. Václav byl mimo jiné v roce 2019 zařazen do prestižního žebříčku Forbes 30pod30. Kromě Vasek je spolumajitelem značek Bagind, Wuders a Paon. O marketing jeho značek se stará agentura Inhubo, kterou v roce 2019 spoluzaložil s Adamem Sládkem. Na začátku roku 2020 vyhrál v soutěži “EY Podnikatel roku” v kategorii začínající podnikatel. 

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!