Pondělí 3. srpna 2020svátek má Miluše 19 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Design

Steve Jobs odchází, dokonalý design zůstává

Bývalý generální ředitel společnosti Apple Steve Jobs. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bývalý generální ředitel společnosti Apple Steve Jobs. | foto: ais.badische-zeitung.de

Steve Jobs, jeden z nejznámějších manažerů, který udával styl Applu s přestávkou už od roku 1976, odchází z čela firmy. Bude to pro Apple pohromou, nebo si výrobky firmy se známým logem nakousnutého jablka, které se staly výrazem dokonalého designu, udrží prvenství i po odchodu vizionářského manažera?

Výrobky Applu jsou totiž s jeho jménem spojeny tak úzce i proto, že se Jobs v čele firmy snažil profilovat spíš jako lídr než manažer. Právě proto se obzvlášť v posledních letech mohl svého vlivu na firmu zaleknout a snažil se ho zmírnit.

Poté svůj styl vedení Applu radši přirovnal ke svým oblíbencům, skupině Beatles: "Čtyři chlápci, kteří udrželi na uzdě své negativní emoce a doplňovali jeden druhého. Jejich síla spočívala v celku, protože velké věci v byznysu nedělá jedna osoba, vytváří je tým".

Triumf vkusu a sexappeal

Jobs také často zmiňoval, jak je pro něj důležitý vkus. Jeho dům v Palo Alto je dobrým příkladem představy o úsporném a funkčním designu.

Je totiž téměř bez nábytku. Na zemi stojí lampa Tiffany a v obýváku jsou jednoduché dřevěné židle amerického designéra George Nakashima. Skvělé výrobky potom nazýval právě triumfem vkusu. A jak sám vkus vizionář Applu definoval? "Vkus je podle mne vedlejším produktem studia, pozorování a ponoření se do minulé i současné kultury. Musíte se vystavit těm nejlepším věcem, které lidstvo vytvořilo, a vše přenést do toho, co děláte vy." A také musí mít produkty sexappeal, říkal svým vývojářům.

ČTĚTE VÍCE:

Jobs také nebyl příznivcem nákladných výzkumů trhu, které by zjistily, co si zákazníci přejí. Tvrdil, že ve chvíli, kdy by takový výrobek šel do prodeje, byly by jejich představy stejně už jiné a chtěli by něco jiného. "Neznamená to, že bychom nenaslouchali našim zákazníkům, ale pro ně je těžké říci nám, co si přejí, když nikdy neviděli nic, co by se našemu produktu třeba jen blížilo. A není ani jejich starost vědět, co chtějí," říká Jobs.

Klíčem k úspěchu bylo bezpochyby i to, že za design Jobs nepovažuje jen to, jak věci vypadají, ale i to, jak fungují. Sám se podílel na řešení designu i technického fungování applovských produktů. A nejen těch. Byl hnací silou například i designu proskleného schodiště, které je ústředním bodem všech obchodů Apple ve světě, a jeho jméno je uvedenou u dvou patentů, které se k designu obchodu vážou.

Stejně tak je podepsán, jako hlavní vynálezce či jeden z týmu, pod 313 patenty Applu, od počítačů až přes napájecí adaptéry. A to je číslo podstatně vyšší než u ostatních šéfů technologických firem. Jenom pro srovnání, Bill Gates je podepsán pod devíti patenty Microsoftu.

Posedlost detailem a stovka pokusů

Jobsovi nejbližší spolupracovníci, ale i konkurenti odhadují, že hlavní silou tohoto úspěšného manažera byla neústupnost, trpělivost a instinkt. Vybíral si ty nejlepší spolupracovníky, jimž vévodí Jonathan Ive, který je podepsán pod všemi výrobky Applu. Ive je šéfem průmyslového designu Applu a patří mezi světovou špičku.

Jobs měl také neobvyklý cit pro dokonalé načasování uvedení svých produktů na trh. Poslední z revolučních výrobků, iPad, byl ve vývoji několik let, protože z prototypů dlouho žádný nedostal Jobsův souhlas. Jenže málo lidí v sobě snoubí posedlost detailem, zájem o technologie a zároveň i o design jako Steve Jobs.

ČTĚTE VÍCE:

Přece jenom vyrobit sto prototypů k jednomu výrobku, než dosáhnete ideálního designu, se chce jen málokteré firmě. Mnoho lidí si vlastně optimální sloučení jednoduchého a funkčního uživatelského prostředí, špičkové technologie a elegantního designu dlouho nedovedlo představit.

A právě na tomto spojení, kterého Apple pod vedením svého gurua skutečně dosáhl, stojí obchodní úspěch firmy. A její nedostižná výhoda. I když se mnoho konkurentů snaží Apple napodobit, nedaří se jim najít právě ten správný poměr designu s vyspělou technologií.
I když samotného Jobse v jeho počátcích v kalifornské garáži fascinovala japonská Sony a způsob, jak svými výrobky mění svět, byl to on sám, kdo během posledních let změnil způsob, jak lidé poslouchají hudbu, čtou knihy, telefonují a pracují s počítačem i s internetem.

Udrží si Apple prvenství?

Jeho osobnost vtiskla nezaměnitelný rukopis přelomovým produktům, jako jsou Apple II, Macintosh, iPod, iPhone a iPad, a je otázkou, zda si Apple i po jeho odchodu z čela firmy dokáže udržet své těžce vybojované prvenství.

A také je otázkou, zda si udrží dlouhé fronty zájemců při spuštění applovských novinek. Jeho konkurenti, ze kterých se v poslední době stali spíš epigoni, si o takovém úspěchu mohou zatím nechat jen zdát.

Pizingerová: Mé těhotenství je jako příbalový leták, mám všechny symptomy

Vendula Pizingerová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Začátkem roku Vendula Pizingerová oslavila osmačtyřicítku a také zjistila, že čeká dítě. Těhotenství oznámila na...

Neurolog: Alzheimera a parkinsona může ovlivnit strava. Opatrně s mléčnými výrobky

Ostravský neurolog David Školoudík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jako jeden z mála na světě dokáže vyčíst z ultrazvukových snímků riziko Parkinsonovy, Alzheimerovy a dalších chorob....

KOMENTÁŘ: Rusko má problém. Vidíme do vaší ambasády, dala najevo BIS

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vypovězením diplomatů-špionů Andreje Končakova a Igora Rybakova formálně skončila ricinová aféra ruské ambasády. Ať si...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!