Sobota 7. prosince 2024, svátek má Ambrož, Benjamin
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kéž by tato prodejna matrací byla standardem i pro veřejné prostory

Slovensko

  7:00
Když se firma prodávající matrace před pár lety rozhodla otevřít showroom v Praze, vybrala si pro něj bývalou sýpku v Karlíně – velkorysý vnitřní prostor, na první pohled obyčejný, z přirozeně stárnoucích materiálů. Kéž by byl výsledný design standardem i pro veřejné prostory.

Samozřejmé potkávání starého i nového. foto: Archiv Magniflex

O Karlíně jsem v této rubrice psal už dvakrát. Shodou okolností o realizacích vzdálených sto metrů od sebe, o Polévkárně a o obchodě s lihovinami Warehouse #1. Nyní k nim přibývá třetí, opět v blízkém sousedství, zhruba dvě stě metrů od nich.

Italský výrobce Magniflex, který má zastoupení ve více než sedmdesáti zemích světa, na český trh vstoupil až nedávno. Jeho vedení správně odhadlo, že prvních dvacet let po revoluci budou Češi investovat především do viditelných věcí, kterými se mohou pochlubit ostatním, a že matrace, skryté prostěradly a přehozy v soukromých ložnicích, přestože na nich trávíme přibližně třetinu života, mezi ně patřit nebudou. Mimochodem podobný vývoj prodělávají i investice do kvalitní architektury. Dlouhé roky nebyly na pořadu dne.

Roku 2009 už viděli situaci jinak a rozhodli se v Česku zřídit showroom. Zástupce distributora se obrátil na architektku Markétu Cajthamlovou, se kterou již dříve udělal několik pozitivních zkušeností. A oslovil ji na úplném začátku procesu, což pro dobrý výsledek bývá klíčové.

Lokalita, pražský Karlín, i umístění v bývalé sýpce bylo vzhledem k vnitřní náplni zvoleno na jedničku

Společně se shodli na lokalitě. V Praze to ostatně není nijak náročné rozhodování – design související s interiérem se tu koncentruje především na třech místech: na Vinohradech, v Holešovicích a právě v Karlíně. Z těchto důvodů vůbec neuvažovali o tom, že by showroom umístili do úplného centra. Lokalita i umístění bylo vzhledem k vnitřní náplni zvoleno na jedničku. Protože nejde pouze o obchod, ale i o poradenské centrum, kde probíhají individuální konzultace, je poloha v klidné ulici mimo frekventované centrum ideální.

Plýtvání výškou, které má smysl

Společně vybrali prostor přibližně o ploše 150 metrů čtverečních v přízemí bývalé sýpky, dnes Cornlofts Šaldova, která byla rekonstruována vynikajícím architektonickým studiem Baumschlager a Eberle.

Prostor má přibližně čtvercový půdorys se značnou světlou výškou, zhruba 4,70 metru. To je zajímavý paradox – uvnitř se prodávají matrace ležící nízko nad podlahou, testují se vleže, nic tu tedy nenasvědčuje potřebě vysokého prostoru. Ale právě vleže tu výšku a velkorysost doceníte. Jde o plýtvání, které má smysl.

Stěna jako hlavní prostorová atrakce

V okamžiku pronájmu byl prostor v hrubém stavu a jeho charakter, příhodně odpovídající jeho industriální minulosti, se podařilo zachovat. Strop zůstal bez úprav v pohledovém betonu. Podlaha je z dubových štěpek a bude dobře přirozeně stárnout. Zbytek tvoří hrubá omítka, tři linie zavěšených reflektorů, tak aby se mohlo dobře redukovat osvětlení podle počtu zákazníků. Veškeré technické vybavení (sklad, šatna pro zaměstnance, toaleta, sprcha, kuchyňka i recepce) se podařilo integrovat do jednoho hranolovitého objektu s ocelovou konstrukcí, posuvnými dveřmi a vestavěným patrem v jednoduchém a elegantním designu. Interiér je dále doplněn designovými lustry a sezením, na míru vyrobenými regály z matné oceli.

Veškeré technické zázemí je integrováno do bílé kostky.

Prostor je rozdělen dvěma masivními sloupy (jeden byl uměle posílen, aby proporčně odpovídal druhému). Severní obvodová zeď objektu obsahovala řadu historických nánosů. Od původního zdiva přes obestavěné dřevené trámy až po současné vysprávky dutými cihlami a tvárnicemi. Markéta Cajthamlová se k nelibosti stavební firmy rozhodla tuto zeď neomítnout, pouze ji barevně sladit a nechat v přirozené struktuře. Ukázalo se, že to bude jen obtížně proveditelné, ale díky podpoře klienta, která je v obdobných situacích naprosto klíčová, se nakonec původní myšlenku realizovat podařilo a zeď je to hlavní, co určuje vnitřní atmosféru. Toto riskantní rozhodnutí zpětně doceňují všichni, kdo se na realizaci podíleli.

Grafický design prostor kazí

Co mě ovšem nesmírně mrzí, je grafická úroveň plakátů, reklamních poutačů, které navíc výrazně zakrývají výše popsanou zeď. Chápu, že se v obchodě neprodává zeď, ale zboží, i tak je to však škoda. Grafika plakátů, byť ji provozovatel nemůže ovlivnit (na rozdíl od polepů na fasádě, které by mimochodem rovněž zasloužily kultivovanější formu), se tak z interiéru vymyká, bohužel ne v pozitivním slova smyslu. Přiznávám se, že tomu u takto renomované firmy nerozumím.

Naopak mě zaujalo, že přestože byl interiér připravený na vzduchotechniku, nakonec ji nebylo třeba realizovat. Masivní obvodové zdi, výška vnitřních prostor a možnost západo-východního provětrání (na východní straně se nachází hlavní vstup, na západě můžete vystoupit na předsazenou terasu krytou posuvnými skly) společně způsobily, že bylo uvnitř příjemně i v brzkém odpoledni nejteplejšího dne v roce.

Architektonický návrh jako korporátní identita

V uplynulých týdnech byl dokončen showroom na Slovensku,v Bratislavě. Přestože se na rozdíl od Prahy nachází v novostavbě, interiér navrhovala rovněž Markéta Cajthamlová a na příbuznosti obou prostorů je to vidět. Možná se její stopa neomezí pouze na Česko a Slovensko, ale ovlivní i realizace v jiných zemích.

FAKTA:

Architekt: Markéta Cajthamlová Projekt a realizace: 2009

Jsem rád, že přibývá obyčejných, logických a adekvátních realizací, kde jde dobře ruku v ruce obsah a forma. Interiérů, které nevyvolávají nějaký úchvatný zážitek, ale plní svůj účel, a to velkoryse, s dobrým vkusem. Postupné zkvalitňování veřejně přístupných interiérů města považuji za zásadní. Mimo jiné proto, že podobné projekty mají potenciál zvýšit tlak, aby stejně kvalitní byla také rozhodování ve skutečném veřejném prostoru města.

Autoři: