S designem Novague začínal na střední škole v Bechyni, kde studoval obor design keramiky a porcelánu, potom pokračoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a absolvoval i řadu zahraničních stáží.
"K faceliftu vozu Superb jsem se dostal ještě jako student, protože jsem do automobilky napsal a tehdejší šéf designér Thomas Ingenlath mi dal absolutně volnou ruku," vysvětlil designér v on-line rozhovoru serveru Lidovky.cz. Jediné zadání u faceliftu podle něj bývá, že se mění pouze přední a zadní partie vozu.
ON-LINE ROZHOVOR |
Pro Škodovku pak čtyři roky pracoval, v roce 2004 založil studio Design Brothers a o pět let později pak studio Novague. Designéři v čele s Petrem Novaguem navrhují vše od lodí a aut, přes vany a sklo pro Budweiser Budvar, po pinzety Tweezers.
"Design vnímám jako výzvu pro vytvoření nového pojetí produktu, kde má moje práce přesně definované hranice, já dávám něco produktu ze sebe a zároveň se díky němu učím něco nového a tím se mi moje úsilí vrací," říká.
A jeho úsilí se opravdu vrací. Letos Novague ohromil porotu v prestižní designové soutěži Red Dot hliníkovou židlí Edge, která červenou tečku získala v konkurenci více než čtyř tisíc produktů. Jaké jsou hlavní přednosti židle? "Výhody jsou dobrá ergonomie, stohovatelnost a vysoká životnost a samozřejmě možnost nasetovat si židli dle přání. Hliníkových židlí existuje samozřejmě vícero typů a s těmi se bude muset popasovat v konkurenci," vysvětlil designér, který má rád hlavně materiály jako kov, dřevo a plast.
A jaký produkt by byl pro něj výzvou? "Velmi rád bych navrhoval věci pro zdravotnictví a pro každodenní potřebu. Myslím, že je tam velký potenciál, jak funkční produkty ještě zlepšit a dát jim lidštější tvář, nemusí být v nemocnicích všechno šedé a zelené," říká Novague.
Český design se podle něj ještě formuje. "Teprve se hledá, nemá jasně definovaný proud, především díky malému počtu výrobců a malému počtu zrealizovaných design zakázek," tvrdí designér, jehož snem je jak on sám říká "stát zrodu zcela nového výrobku, který by nastolil novou dekádu vnímání a užívání". Jako příklad uvádí příchod nového iPodu nebo první dotykové telefony. "Bohužel takováto chvíle nemusí nikdy přijít a nemohu nijak ovlivnit, ani pomoci tomu, aby přišla. Štěstí přeje připraveným," dodává.