Co vstup Yelpu na český trh znamená? Překvapivě i konkurenti to hodnotí jako dobré znamení. "Určitě to vítáme, protože to potvrzuje, že pokud se hráč takového významu rozhodl zaujmout pozici i tady, naše snažení má také smysl. Lidé tedy mají zájem vybírat si dobré restaurace a dobré služby i podle toho, jak jsou spokojeni jiní hosté. Z tohohle pohledu jsme tedy rádi," hodnotí příchod nové služby Pavel Suchánek, zakladatel služby Restu a Alakarte.
Zdravá konkurence
Přestože Yelp může stránkám a aplikacím s recenzemi zavařit, provozovatelé zatím zachovávají chladnou hlavu. "Je to samozřejmě silný konkurent, ale konkurence je zdravá, takže to vnímáme jako pozitivní situaci," shrnuje Suchánek.
O vstupu nové služby na český trh čtěte: |
Podle Suchánka jsou nedostatky Yelpu především v tom, že recenzi může napsat i člověk, který v místě ve skutečnosti nikdy nebyl. "Naše recenze na Restu vznikají na základě rezervací lidí, kteří ty podniky doopravdy navštívili, takže budou mít trochu vyšší hodnotu, protože my víme, že návštěvník v restauraci opravdu byl. Nemusíme řešit, jestli je recenze pravá či si ji nevytvořil restauratér sám," vysvětluje Suchánek.
Co je Yelp?Yelp je jeden z největších světových serverů, který shromažďuje recenze od uživatelů na restaurace, volnočasové aktivity i služby. Působí v 21 zemích, od středeční půlnoci funguje služba i v Česku. |
Podobně to vidí i zakladatel služby Scuk Martin Kuciel. "Koncept služby Yelp je od Scuku zásadně odlišný, protože Yelp umožňuje psát recenze každému, kdežto recenzenti Scuku procházejí přísným výběrem na základě dotazníku a testu schopností psát kvalitní recenze, jejich identitu navíc ověřujeme," předkládá rozdíly Kuciel.
Nebojí se ani snížení zájmu o mobilní aplikaci svého projektu. "V září spouštíme novou verzi Scuku, ve které zapojíme do dění serveru širokou veřejnost a připravíme nové interaktivní aplikace pro mobily s iOs a Android," představuje svoje plány.
A o pozici na trhu se nebojí ani Suchánek. "Každý tu službu provádí jinak a bude na uživatelích, aby vybrali, kdo to dělá lépe," říká.
Velmi kritický je k české verzi Yelp publicista Miloš Čermák. Na svůj facebookový profil napsal, že je databáze podniků Yelpu hodně amatérská a doslova k ničemu. Ukazuje totiž i podniky, které neexistují. Stížnosti na chyby se na sociálních sítích objevovaly hned od spuštění české verze.
Stěžují si i další uživatelé:
Podle #yelp je Jiří Čunek restaurace a aktivní život. Ehm. Zatím tedy fakt nepoužitelné. pic.twitter.com/XBDEtbBq3F
— Ales Konarik (@alecvse) July 11, 2013
Yelp: nejbližší benzínka Voznici v Brdech je prý Fišerovo knihkupectví v Praze. Co to je za klaunskou službu?
— lacertacz (@lacertacz) July 11, 2013
Yelp: "Máš úvahy o vyhledávání? Pomoz nám ho vylepšit." Hu? Cože?
— Tomáš Krause (@tkrause) July 11, 2013
S uplnosti a aktualnosti Yelp DB to neni tak horke. pic.twitter.com/2hwATJeYW5
— Michal Blaha (@michalblaha) July 11, 2013