Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Lidé

Mobily do výuky určitě zapojme, ale musí to být promyšlené, to zatím prostě není, říká klinický psycholog

Radek Ptáček foto:  Petr Kozlík, MAFRA

Digitální technologie budou děti provázet celý život, proto je třeba se s nimi bezpečně seznámit. „Elektronické prostředky jsou dobrým sluhou, ale špatným pánem,“ říká profesor lékařské psychologie a klinický psycholog Radek Ptáček v rozhovoru pro Lidovky.cz.
  5:00

YouTube místo vysvětlování? Mobilní telefony ve školách přestávají být tabu

Lidovky.cz: Je používání mobilů jako nástrojů školní výuky pro žáka spíše výhoda, nebo nevýhoda?
Elektronické prostředky jsou dobrým sluhou, ale špatným pánem. V otázce nutnosti měnit způsoby, jak vzděláváme děti, jsem progresivní. Vše ale musí být promyšlené a odůvodněné. Je naprostou mýlkou, že škola by měla děti učit pouze vyhledávat a využívat informace, s tím, že klasické „biflování“ je už zbytečné. Tohle není pravda. Jednou ze základních úloh školy je, aby se dítě významně posunulo ve svém kognitivním vývoji. 

Škola je o rozvoji základních poznávacích funkcí, například pozornost, paměť, schopnost učení, porozumění, syntézy analýzy. Mozek funguje podobně jako svaly. Jestliže dítě bude celé dny sedět bez dostatečného pohybu, povede to k řadě zdravotních problémů, které dítě budou provázet celý život. Stejně je to s učením. Potřebujeme, aby si dítě dostatečně rozvinulo paměť a schopnost učení. A to jinak, než že to bude dostatečně několik let trénovat, nejde. A v tomto smyslu je jedno, co se učí. Stejně většinu zapomene, ale důležité je, že bude mít rozvinutou a funkční paměť.

Lidovky.cz: Mobil tedy dovolí mozku lenošit?
Nevyvratitelné výzkumy dokazují, že když se mozek začne v určité oblasti spoléhat na výpočetní techniku, přestane používat struktury, které pro to má určené, a ty začnou degenerovat, a to ve všech případech – paměť, pozornost, schopnost učit se, schopnost orientovat se a podobně. Mobily do výuky zcela jistě zapojme, ale musí to být účelné a promyšlené. To zatím prostě není. Takže bych nejprve jasně vymezil, jak a proč. Otestoval, jestli to dětem prospívá nebo ne a až pak řešil, kdy se stanou součástí výuky.

Zena Roku 2021 - porota
Psycholog Radek Ptáček

Lidovky.cz: Jaký má používání mobilů vliv na dětský vývoj?
Ve vědeckých studiích, které máme k dispozici, jednoznačně převažují negativní nálezy. Čas strávený u informačních technologií prokazatelně vede k narušování schopnosti dlouhodobé koncentrace pozornosti, pracovní paměti a šířeji exekutivních funkcí, vnitřní motivace k náročné kognitivní činnosti. Nicméně informační technologie budou prostupovat životem našich dětí více, než myslíme, a způsoby, které si nyní ani nedovedeme představit. Takže musíme je učit především to, jak je účelně využívat a smysluplně a funkčně je integrovat do svého života. Dát dítěti do ruky mobil na několik hodin denně a neřešit, co a jak dlouho tam dělá, je vážné poškozování zdraví dítěte.

Lidovky.cz: V jakém ideálním věku může dítě začít používat mobil?
Nejsou na to jednoznačné názory. Ale výzkumy ukazují, že každá hodina strávená před obrazovkou u dětí v předškolním věku zvyšuje riziko poruch pozornosti až o deset procent. Dětem do čtyř let zcela bez výhrady informační technologie do ruky nepatří. Ve věku čtyř až šesti let mobil či tablet používá rodič s dítětem pouze na edukativní hry, které ho rozvíjejí. V mladším školním věku začínáme dítě učit počítač účelně využívat a povolíme možnost používat mobil i pro zábavu, ale v řízeném a omezeném čase. Nesmí to být každodenní samozřejmost.

Lidovky.cz: Na co by si rodiče měli dát pozor, když dítěti mobil povolují?
Mobil představuje dveře do jiného světa a to si rodiče neuvědomují. Rodiče si neuvědomují závažnost a nebezpečnost sociálních sítí a aplikací. Děti se stále častěji stávají obětí různých druhů nevhodného nebo dokonce zneužívajícího a kriminálního chování. Když s rodiči mluvím o tom, zda kontrolují to, s kým si dítě píše, co na sociálních sítích dělá, tak většina z nich se „pokřižuje“ a řekne, nebudu přece narušovat soukromí svého dítěte. Ale je to stejné, jako byste dítě vypustili nahé v noci do velkoměsta a vůbec vás nezajímalo, co s kým a kde dělá. S dítětem musí být jasná domluva, že jednou za čas a podle věku s ním projdeme, co na sítích dělá, s kým kamarádí a jak to používá. Tohle je základní ochrana dítěte. Kdo to nedělá, vystavuje své děti vážnému riziku.

S dítětem spolu poznáváme svět, upozorňujeme na rizika, dohlížíme a s věkem pomalu předáváme důvěru. Dítě nicméně musí vědět, co se může stát, jaká rizika hrozí, i to, že rodič je od toho, aby s ním vždy mohlo probrat problémy, když se vyskytnou.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!