Úterý 30. listopadu 2021, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Módní země je i pro starý. Na molech pózují babičky

Móda

  7:00
Zatímco ženy stárnou, muži zrají do krásy. Tímto pravidlem se řídil módní průmysl posledních několik desetiletí a rychlostí změn sezony požíral nové a nové mladičké dívky jako tváře kampaní světových značek. Ve třech uplynulých letech ale nastal alespoň mírný obrat a být starý přestalo být pro pozlátko fashion byznysu out.

Helen Mirrenová foto: MAFRA

Světová mola tak s úspěchem, který jim dříve trochu unikal, brázdí dámy jako Carmen dell’Oreficeová či Daphne Selfeová, obě už dávno překročily osmdesátku. A jejich věhlas se dá rozhodně srovnat s aktuálními supermodelkami typu Karolíny Kurkové. Tváří nejnovější kolekce Marca Jacobse je pak bezmála 70letá Cher. Ta sice bojuje s časem přehnanými plastickými operacemi, ale i tak je její volba pro kampaň pozoruhodná.

Módní průmysl si navíc sáhl s ohledem na zralé ženy ještě hlouběji do svědomí. Tváří L’Oréalu je čerstvě sedmdesátiletá Helen Mirrenová, jíž půvab s věkem rozhodně přibývá. Značka Céline zase letos sáhla po 80leté spisovatelce Joan Didionové, která nemůže být svým vzhledem plastikami „vytuněné“ Cher vzdálenější.

U nás má tento trend zpoždění. Celebrity, jež si hrají na módní ikony, zatím oscilují kolem čtyřicítky. Jednou z mála dam, které i v Česku ukázaly, že vyšší věk sex-appealu může přidat, je Eliška Balzerová v roli vilné Vilmy ve filmu Ženy v pokušení.

Módní domy nepřipouštějí stárnutí ovšem jen tak náhodou. Důvody jsou v zásadě dva. Jedním z nich je, že ikony průmyslu postupně také zestárly – Karl Lagerfeld nebo Giorgio Armani už mají osmdesátku za sebou, Ralph Lauren k ní nezadržitelně míří, obávaná šéfka Vogue Anna Wintourová také není nejmladší. A nejhvězdnější modelky 90. let, kdy svět propadl módě jako spotřebnímu zboží, Naomi Campbellová nebo Claudia Schifferová už mají do padesátky pět nebo šest let. A tak se v branži o designerech, kteří si odžili čtyři desetiletí, mluví jako o mladé generaci a třicátníci jsou na počátku kariéry.

Béžová zabíjí

Ještě pragmatičtější je druhý důvod – stárnou zákaznice, které si módní průmysl vypěstoval. Pokud je nechce ztratit, musí jim nabídnout produkt šitý přímo na míru. A vzhledem k poučkám, které jim v průběhu času vštípil do hlav, je nepřeveze jen tak. Hlavně musí zapomenout na dosud oblíbenou barvu starších generací – béžovou. Jak totiž říká s despektem o výběru, který módní řetězce starší generaci servírují, Sue Kreitzmanová, 75letá populární autorka kuchařek a hvězda letošní kampaně obchodního domu Selfridges: „Nenoste béžovou – mohlo by vás to zabít.“

Zralým dámám tento vývoj dává naději, že si budou moci více s módou hrát. A přitom snad jen jednu radu od filmové královny Helen Mirrenové: „Opravdová žena nosí rukávy. Fajn, klidně průsvitné, krátké, ale rukávy.“ Povolené paže a pigmentové skvrny, jimž se s věkem vyhnout jednoduše nedá, jsou totiž na rozdíl od béžové skutečně tím, co může eleganci starší ženy zabít.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...