Více než dvacítka pivovarů v Česku už vyrábí nealkoholické pivo. A jeho spotřeba po poklesu v roce 2012 opět roste. Loni se tak u nás prodalo 556 tisíc hektolitrů, to znamená 111,2 milionu čepovaných a lahvových půllitrů. Meziročně o necelá dvě procenta více. Zdejší trh se pomalu blíží k rekordu 581 tisíc hektolitrů z roku 2011.
Pivovarský svaz varuje, hospody čeká letos kritické období |
A to i přesto, že chutí se nealko pivo stále a zřejmě ani nikdy nevyrovná klasické variantě. Na druhé straně ale nejen mezi řidiči, ale i sportovci nebo rekreačními cyklisty přibývá lidí, kterým nealkoholický nápoj, připomínající pivo, vyhovuje.
Odbyt roste spíš v gastronomii
Za loňským nárůstem je podle zjištění pivovarů především lepší odbyt čepovaného nealka v hospodách a restauracích.
„V oblasti gastronomie podle čísel, která máme k dispozici, obliba nealko piva mírně narůstá. Na celkové konzumaci piva vypitého v gastronomii se nealko pivo podílí více než 4 procenty. V maloobchodě jsou to necelá 4 procenta a konzumace se v posledních letech drží zhruba na stejné úrovni,“ komentuje situaci na trhu Denisa Mylbachrová, manažerka značek ve společnosti Pivovary Staropramen.
Radler je jen náš. Heineken se soudí o právo na název pivní limonády |
Staropramen roste zejména díky rostoucí kategorii pivních mixů, tedy kombinaci nealko piva s limonádou nebo ovocnými šťávami – v podstatě se jedná o nealko pivní radlery. Prodeje těch klasických, tedy mixů tradičního piva s limonádou a obsahem kolem 2 procent alkoholu, klesají. Nealko ochucená piva naopak rostou.
Staropramen uvedl svou první verzi Staropramen Cool Nealko na trh před rokem. Další velcí hráči jako Heineken (se značkou Zlatopramen Radler NA – od roku 2013) nebo Bernard (například Free švestka – od roku 2009) mají ochucené verze nealko piv na trhu déle.
Birellu je stále víc
Platí to i pro Plzeňský Prazdroj, jehož Birell (v klasické světlé verzi) vznikl už v roce 1992 a dnes má i ochucené varianty. Právě Birell má absolutně největší podíl na českém nealkoholicko pivním trhu. Loni se prodalo podle informací LN přes 80 milionů čepovaných a lahvových půllitrů s touto značkou.
„V roce 2016 jsme prodali o více než 11 procent víc produktů značky Birell oproti roku 2015,“ uvedla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.
Pivovary většinou nezveřejňují objemy prodeje konkrétních značek, takže nelze sestavit žebříček prodejců podle velikosti nealko produkce. Podle některých informací je ale na druhém místě co do vyrobeného množství nealko piv protivínský Platan ze skupiny Pivovarů Lobkowicz. Vaří nejen nealko Lobkowicz a místní nealko Platan, ale také privátní značky nealko piv pro obchodní řetězce.
Tomu, že nealko pivo má stále rostoucí tendenci , nasvědčuje i pestrost názvů. Nejedná se už zdaleka jen o suchý dovětek „nealkoholické pivo“ nebo „Free“ či označení NA nebo jinde zas „s čistou hlavou“.
Pivovarští vyrazili do boje o zákazníka i s českými názvy jako je MotoBrouk (Pivovar Nová Paka), Vozka (Pivovar Svijany) nebo Střízlík, což je značka, kterou používají dva pivovary – březnický Herold a Pivovar Nymburk.
Nealko pivo přesto tvoří půl milionem hektolitrů jen malý zlomek celkové domácí pivní spotřeby. Loňská čísla o českém trhu Český svaz pivovarů a sladoven teprve zveřejní, ale nebudou zřejmě výrazně vyšší než předloni, kdy se na domácím trhu prodalo 16,3 milionu hektolitrů všech piv.