Neděle 29. března 2020svátek má Taťána 10 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Africké jezero Tanganika se ohřívá, může za to zřejmě člověk

Jezero Tanganika | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jezero Tanganika | foto: Reprofoto

ABIDŽAN Africké jezero Tanganika se během posledních 90 let znatelně ohřálo, jeho vody jsou v současnosti nejteplejší za posledních 1500 let. Podle vědecké studie, kterou citovala agentura Reuters, jsou ryby a život v okolí jezera v ohrožení.

Jezero, které leží na hranicích Tanzanie a Konga, je podle studie druhé nejhlubší na světě, zároveň je druhé největší svým objemem.

Vedoucí výzkumu Jessica Tierneyová řekla Reuters, že prudký nárůst teploty se kryje s lidskou produkcí skleníkových plynů v minulém století. Studie tak přidala další důkaz o tom, že emise ohřívají planetu.

Obživa pro miliony

Velká jezera, jako je Tanganika, Malawi, nebo keňské Turkana, se utvořila pohybem tektonických desek Velké příkopové propadliny před miliony let.

V okolí jezera Tanganika žije asi deset milionů obyvatel, kteří na něm závisí nejen kvůli pitné vodě, ale i jídlu, hlavně rybám.

Geologové z americké Brownovy univerzity určili za pomoci uhlíkové metody stáří usazenin na dně jezera. Poté zkoumali zkamenělé mikroorganismy, jejichž membrána mění tloušťku podle teploty prostředí. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v časopise Nature Geoscience.

"Jezero Tanganika zažilo v posledním století nebývalé ohřátí vody," uvedli vědci. "Růst teploty pravděpodobně ovlivňuje cenné zásoby ryb, na nichž závisí miliony lidí." Většina dosavadních studií o změnách klimatu se soustředila na výzkum atmosféry, čím dál tím více však vědci zkoumají rovněž jeho dopady na oceány, moře a jezera, které absorbují obrovské objemy tepla.

Nadměrný lov ryb škodí víc

Článek uvádí, že nárůst teploty v jezeře je spojený s poklesem biologické aktivity v jezeře, vyšší teploty tedy mohou zabíjet život. Teplota stoupla za 90 let o 0,9 stupně Celsia, což doprovázel pokles objemu vodních řas.

Život v jezeře je ohrožen, protože i v hlubokých vodách se živiny tvoří na dně, ale řasy, které živiny potřebují, žijí u hladiny. Vyšší teploty vody u hladiny znamenají menší mísení s vodami z velké hloubky. Teplejší voda tak znamená méně života.

"Ukázali jsme, že trend oteplování ovlivňuje velmi vážně i vzdálená místa v tropech," řekla Tierneyová agentuře Reuters. "Zaznamenali jsme intenzivní oteplování nesouvisející s přírodním kolísáním klimatu." Autoři článku však uznávají, že další faktory, jako například příliš velký objem lovených ryb, mohou způsobovat ještě větší škody než oteplování.

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog