7. září 2019 8:56 Lidovky.cz > Relax > Věda

‚Japonský ještěří bůh.‘ Asijští paleontologové díky téměř kompletní kostře objevili nový druh dinosaura

Vědecký tým dal druhu jméno Kamuysaurus japonicus, tedy „japonský ještěří bůh“. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vědecký tým dal druhu jméno Kamuysaurus japonicus, tedy „japonský ještěří bůh“. | foto: Reprofoto/Twitter: David Evans

Tokio Japonským vědcům se podařilo identifikovat nový druh dinosaura díky objevu téměř kompletní osm metrů dlouhé kostry. Jedná se o největší dinosauří fosílii, kterou kdy paleontologové na japonském souostroví nalezli. O objevu informovala Hokkaidská univerzita, jejíž vědecký tým dal druhu jméno Kamuysaurus japonicus, tedy „japonský ještěří bůh“.

Před určením nového druhu paleontologové analyzovali stovky kostí pocházejících z tvorů žijících až před 72 miliony let a došli k závěru, že kostra patří plazu z čeledi hydrosauridů. Tito býložravci z pozdní křídy jsou pro svůj charakteristický tvar lebky přezdíváni kachnozobí.

Hlavu mu pravděpodobně zdobil plochý hřeben, podobně jako tomu je u dalších...
Část ocasu dinosaura byla nalezena v roce 2013, zbytek kostry vědci odhalili...

Část ocasu dinosaura byla nalezena v roce 2013, zbytek kostry vědci odhalili postupně během dalších vykopávek. Objevený kamuysaurus byl dospělý, v čase smrti mu bylo více než devět let. Jeho hmotnost je odhadována mezi čtyřmi až více než pěti tunami, přičemž vědci nevědí, zda se pohyboval po dvou nebo po čtyřech končetinách. Od ostatních zástupců hydrosauridů se lišil drobnými rozdíly ve tvaru lebky a páteře. Hlavu mu pravděpodobně zdobil plochý hřeben, podobně jako tomu je u dalších zástupců čeledi kachnozobých.

„Nález takto dobře zachovalé (kostry) dinosaura ve východní Asii je vzácností,“ citovala agentura AFP vedoucího paleontologického týmu Jošicugua Kobajašiho. Objev je významný nejen rozměry a mírou zachovalosti nalezené kostry - vědcům zároveň poskytl informace o migraci hydrosauridů a jejich přirozeném prostředí. Je možné, že plazi nejraději obývali pobřeží oceánu, což mohlo hrát významnou roli při počátečním vývoji těchto dinosaurů.

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.