Čtvrtek 2. dubna 2020svátek má Erika 11 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Měsíc je "mokrý" a rekordně studený

Důkazy o přítomnosti vody na Měsíci poskytly infračervené snímky | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Důkazy o přítomnosti vody na Měsíci poskytly infračervené snímky | foto:  Šimon, Lidové noviny

Tři různé vesmírné sondy, které měly za úkol prozkoumat povrch Měsíce, zde našly jasné důkazy o přítomnosti vody. Ze zpráv, které budou uveřejněny v pátek na stránkách časopisu Science, vyplývá, že je voda zřejmě soustředěná především na lunárních pólech a patrně ji tvoří na vodík bohatý proud částic ze slunce, tzv. sluneční vítr.

"Když mluvíme o úvodě na Měsíci, nemáme na mysli jezera, oceány, dokonce ani pouhé kaluže. Voda na Měsíci znamená molekuly vody a hydroxylu (vodík a kyslík), které reagují s molekulami skal a prachu," uvedla Carle Pietersová z Brownovy univerzity.

Pietersová s kolegy přezkoumali data z první indické výpravy na Měsíc a objevili zde spektrografický důkaz o existenci vody. Podle těchto expertů to vypadá, že se voda více vyskytuje na pólech Měsíce.

Vědecký tým Jessicy Sunshinové z Marylandské univerzity přítomnost vody na Měsíci zjistil díky infračervenému mapování povrchu Měsíce a další badatelský tým vedený Rogerem Clarkem z americké nezávislé vědeckovýzkumné vládní agentury U.S. Geological Survey (USGS) tento objev potvrdil za pomoci spektrometru.

"Tyto zprávy o výskytu vody na lunárním povrchu se shodují v intenzivním zájmu o póly Měsíce. Ovšem mohou existovat i další podobné oblasti, které jsou dále od míst, kde byly odebrány tyto vzorky," poznamenal k výsledkům uvedených výzkumů Paul Lucey z Havajské univerzity. "Patrně nejcennější poznatek z těchto nových pozorování je, že přinesly kritické přezkoumání názoru, že Měsíc je suchý. Není," dodal.

Příští měsíc by měly současné poznatky obohatit informace od sondy Lunar Crater Observation and Sensing Satellite (LCROSS) amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Jejím úkolem je zjistit možnou přítomnost vody v kráterech na jižním pólu Měsíce. Pokusí se o to pomocí řízeného dopadu posledního stupně nosné rakety, s nímž je spojena.

Vyhořelý díl má po nárazu vymrštit do prostoru vysoký oblak měsíční horniny. Družice pak analyzuje jeho složení, než sama o čtyři minuty později dopadne na povrch. Sledovat náraz a vyhodnocovat jej mají také pozemské teleskopy, vesmírný Hubbleův teleskop i sonda LRO. "Vědecká sebevražda" LCROSS je naplánována na 9. října.

Zima větší než na Plutu
Nejvhodnějším místem pro výskyt vody na Měsíci jsou stinné krátery kolem pólů. I proto, že v současnosti jde o nejchladnější známé místo na povrchu jakéhokoliv velkého tělesa sluneční soustavy. Podle měření sondy LRO se ve věčně stinných kráterech kolem jižního pólu Měsíce teplota nevyšplhá výš než 30 Kelvinů (-230 °Celsia). Dosavadní rekordman Pluto měl v roce 2006 teplotu o 10 Kelvinů vyšší.

Utíkají z bytů a stěhují se na chaty. Bydlet tam lidé oficiálně nemohou

Pro rekreaci, či bydlení? Některé z chat v zahrádkářských a rekreačních... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kdysi výhradně rekreační objekty slouží v hlavním městě v nemálo případech k trvalému bydlení. Pražany do chat vyhánějí...

Imunitou proti koronaviru. Hýčkejte si horečku a jezte více cibule, radí lékař

Lékař Luboš Pantůček- | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Můžeme se rozhodnout, zda situaci kolem nákazy smrtícím koronavirem budeme vnímat jako tragédii, či jako příležitost...

Poradíme: Aby mateřství bylo plné radostí

Zjistila jste, že jste těhotná nebo už máte doma roztomilé batole? Mít děti je obrovská radost, ale zároveň to znamená přemýšlet, jak vše zorganizovat a zaplatit. Na zdraví, zvlášť těch nejmenších, nelze šetřit. Poradíme vám, kde získat nějaké výhody a ušetřit.