Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Na oběžnou dráhu se dostal nový infračervený teleskop

PASADENA/PRAHA - Od nového širokoúhlého infračerveného teleskopu WISE si NASA slibuje objevení milionů nových vesmírných těles, která dosavadní zařízení nebyla schopna zachytit.

Teleskop WISE v představě ilustrátora foto: NASAReprofoto

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) po několika odkladech vypustil do kosmu teleskop WISE, který bude pátrat po běžně neviditelných vesmírných objektech a dalekých galaxiích. WISE (zkráceně Wide-field Infrared Survey Explorer) vynesla z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii do noční oblohy raketa Delta 2.

Původně měla odstartovat už minulou středu, kvůli technickým problémům se ale let uskutečnil až včera v 06:09 místního času (15:09 SEČ). Po měsíčním testovacím provozu bude teleskop v hodnotě 320 milionů dolarů (5,5 miliardy korun) minimálně půl roku obíhat kolem Země a detailně mapovat okolní vesmír.

Zaměří se hlavně na infračervené záření. "Oči WISE jsou značným pokrokem oproti předchozím infračerveným průzkumníkům. Objevíme miliony nových objektů, které jsme doposud neviděli," prohlásil ještě před začátkem mise hlavní vědecký pracovník projektu Edward Wright z Kalifornské univerzity. Nový teleskop je podle NASA pětsetkrát citlivější něž poslední vesmírný infračervený průzkumník vypuštěný v roce 1983.

Satelit Wise

WISE by tak měl podle NASA objevit množství dosud neznámých tmavých asteroidů a chladných hvězd (takzvaných hnědých trpaslíků), které vysílají jen infračervené záření. Proniknout by měl i k velmi vzdáleným galaxiím, které halí husté závoje plynu a prachu bránící šíření viditelného světla. Současně se pokusí odhalit neznámé asteroidy a komety, jejichž orbity se nacházejí v blízkosti Země.

Výsledkem jeho práce by měla být dosud nejkomplexnější mapa vesmíru. Data získaná pomocí WISE astronomové také použijí pro navádění dalších kosmických teleskopů - Hubbleova, Spitzerova, Herschelova - i chystaného teleskopu Jamese Webba, který má být vypuštěn v roce 2014.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...