9. ledna 2014 7:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Mořští dinosauři byli tmaví, ukazuje nová vědecká studie

Mořští dinosauři. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mořští dinosauři. | foto: tv.nova.cz

LONDÝN Mnoho prehistorických mořských ještěrů mělo nejspíš tmavé zbarvení. K tomu závěru došel mezinárodní vědecký tým vedený Johanem Lindgrenem z univerzity ve švédském Lundu, který u fosílií tří velmi odlišných druhů vymřelých podmořských živočichů prokázal kožní pigment eumelanin, odpovědný za tmavou barvu.

Ta zřejmě sloužila jako maskování a umožnila rozšiřování těchto tvorů i do chladných vod, uvádějí výzkumníci v aktuálním vydání britského odborného magazínu Nature.

O zbarvení dinosaurů a dalších vyhynulých ještěrů toho paleontologové zatím příliš mnoho nevědí. Lindgrenův tým věří, že jeho nové odhalení by mohlo tyto mezery v poznání alespoň trochu zacelit. Vědci zkoumali nejméně 190 milionů let staré zkamenělé pozůstatky ichtyosaura, 86 milionů let starého mosasaura a 55 milionů let staré mořské želvy Eosphargis breineri.

Světlý pigment vědci nenašli

Pomocí hmotnostního spektrometru a elektronového mikroskopu u nich prokázali kožní pigment eumelanin, který způsobuje tmavé zbarvování. Doklady o výskytu pigmentu feomelaninu, který je zodpovědný za světlé zabarvení, naopak téměř nenašli. Badatelé se domnívají, že minimálně některé druhy ichtyosaurů byly zcela tmavé.

To, že se u těchto ryboještěrů podobných dnešním delfínům vyvinulo stejné zbarvení jako u želvy a mosasaura, který je příbuzný s varanem, ukazuje podle vědců na skutečnost, že bylo z evolučního hlediska výhodné. Tmavá barva měla podle nich ve vodě funkci maskování a zlepšovala regulaci tělesné teploty. To přispělo k tomu, že tato zvířata mohla žít i v chladnějších oblastech.

Lidovky.cz, ČTK