Pátek 14. srpna 2020svátek má Alan 28 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Relax > Věda

Vědci našli částice rychlejší než světlo

Klíčová část částicového urychlovače (LHC) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Klíčová část částicového urychlovače (LHC) | foto: CERNReprofoto

ŽENEVA Vědci Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN), která provozuje unikátní velký částicový urychlovač (LHC) nedaleko Ženevy, zaregistrovali částice menší než atom, které se pohybují rychleji než světlo.

Pokud se tento objev potvrdí, půjde o zásadní průlom do jednoho z dosud nenarušitelných pilířů vědy, uvedly dnes agentury s odvoláním na vědce. Někteří z nich ale varují před přílišným nadšením, dokud nebude objev potvrzen při dalších náročných testech v jiných zařízeních.

V rámci experimentu pod názvem Opera naměřili odborníci CERN neutrinům, jedněm z nejpodivnějších fyzikálních částic, rychlost vyšší než světelnou, která představuje 299.792 kilometrů za vteřinu, informovala BBC. Podle agentury AFP dosahují neutriny rychlosti 300.006 kilometrů za vteřinu.

E=mc2

Podle Einsteinovy teorie relativity (známá rovnice E=mc2), která je vědci na celém světě dosud uznávána jako správná, by nic nemělo být rychlejší než světlo.

"Pokoušeli jsme se pro to najít jakékoli možné vysvětlení," řekl podle BBC spoluautor pokusu Antonio Ereditato. "Chtěli jsme najít chybu, jakoukoli triviální chybičku, nebo i velmi komplikovanou chybu, případně nějakou záludnost, která by to vysvětlila. Ale nic jsme nenašli," dodal.

"No a když nic nenajdete, musíte si říct 'Tak dobře, teď s tím musím jít ven a požádat vědeckou veřejnost, aby si na to posvítila," řekl Ereditato.

"Mohou tím být všechny velké teorie současné fyziky, včetně té Einsteinovy a také relativní kvantové teorie, částečně postaveny na hlavu," nechal se slyšet francouzský fyzik Pierre Binetruy. Jejich zákony samozřejmě úplně nezaniknou, pouze přijdou o svou absolutnost.

Další vědec, Dario Autiera, zase připomněl, že je stále zapotřebí přijímat tyto informace s největší obezřetností, dokud se neověří "v úplně jiném systému". Fyzik Stavros Katsanevas v této souvislosti řekl, že nové zkoušky provedou američtí vědci, kteří již v minulosti dospěli k podobnému závěru, ale míra potenciální chybovosti byla ještě příliš vysoká. Do tří let by ale měli dospět k mnohem přesnějším výsledkům.

Naměřené hodnoty proto natolik překvapily badatele, že požádali své kolegy, aby nezávisle na nich ověřili měření dřív, než bude objev oficiálně zveřejněn. Nevylučují možnost, že diskuse ve vědeckých kruzích najde vysvětlení, aniž by byly dosud známé zásady fyziky zbořeny.

"Byl by to natolik senzační objev, pokud to bude pravda, že je s ním třeba zacházet velmi opatrně," řekl podle AP John Ellis, teoretický fyzik CERN, který ale není do objevu přímo zapojen.

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy