Pátek 10. dubna 2020svátek má Darja 17 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Češi jedí čím dál víc čokolády

čokoláda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy čokoláda | foto: Lidovky.cz

PRAHA Spotřeba čokolád a čokoládových výrobků v České republice vzrostla v letech 2000 až 2007 téměř o čtvrtinu. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu. Přesto zůstávají Češi s roční konzumací 5,2 kilogramu na obyvatele v rámci Evropské unie průměrnými konzumenty a nejsou zdaleka takovými jedlíky této sladké pochutiny jako Švýcaři, Britové či Němci.

Podle odborníků přicházejí Češi v posledních letech na chuť hořkým čokoládám, tedy čokoládám s vyšším obsahem kakaa, přesto v oblibě stále vede mléčná čokoláda. "Stále platí, že přes růst obliby hořké převažuje v oblibě mléčná čokoláda nad hořkou v poměru dvě ku jedné a že nejvíce oblíbené jsou především čokolády s přísadami ořechů či mandlí," řekl mluvčí lídra českého trhu, společnosti Nestlé, Martin Walter.

Trend zvyšující se obliby čokolád s větším obsahem kakaa potvrdila také mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová. "Z tohoto důvodu jsme rozšířili jejich nabídku a prodej i v menších formátech obchodů," uvedla.Naopak prodej čokoládových pochoutek podle Karasové klesá.

Podle odborníků mohou mít na rostoucím zájmu o kvalitnější čokolády zásluhu nové informace upozorňující na kladný přínosu antioxidantů, hořčíku a dalších látek obsažených právě zvláště v hořké čokoládě.

Zájem roste i o hašlerky
Také paleta nabízených příchutí je dnes mnohem širší, než tomu bývalo před lety. Kromě tradičních oříšků, mandlí či želé se nabídka přísad rozrostla například o ostružiny, pomeranč, mátu, karamelizované kakaové boby, švestky či višně."Je však také pravda, že i přes mírně rostoucí spotřebu a růst viditelnosti kvalitnějších čokolád na trhu patří náš trh k těm, kde hraje stále významnou roli cena," popsal specifikum domácího trhu Walter.

Na rozdíl od čokoládových cukrovinek spotřeba těch nečokoládových dlouhodobě stagnuje na zhruba 2,5 kilogramu na osobu a rok. Preference zákazníků se však lehce mění. "Roste zejména zájem o funkční bonbony, jako jsou hašlerky nebo vitaminové bonbony," podotkla Karasová. Dodala, že bonbony jsou jednou z mála kategorií zboží, které nevykazují sezónní výkyvy. "Děti více reagují na tvar u želé bonbonů než na příchuť. Tvrdé bonbony jsou naopak kupovány staršími dětmi a dospělými," zmínila Karasová.

Premium

KOMENTÁŘ: Koronavirus je hrou o čas. Do roka onemocníme všichni

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Nejdéle do roka koronavirem onemocníme všichni. Jde jen o to, aby se lidé s těžším průběhem choroby mohli během...

Premium

Úspěšný recept na koronavirus pochází z Číny a zní jasně: Chce to být tvrdý!

Lidé v ochranných rouškách během ranní dopravní špičky v Pekingu (9. března... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Inspirace pro svět: Jak se vlastně Číně podařilo silně zkrotit zákeřnou chorobu? Zatímco pro většinu Západu se...

Premium

Koronavirus nám vletěl do imunitně naivní populace, tvrdí parazitolog Ježek

Petr Ježek, primář laboratoře klinické mikrobiologie a parazitologie nemocnice... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Tým primáře Oddělení klinické mikrobiologie a parazitologie Petra Ježka z příbramské oblastní nemocnice je jedním z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!