Pátek 22. října 2021, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Lano, poma, kotva. Jak se zrodil lyžařský vlek?

Magazín

  6:15
Pod kopcem se postavili do fronty, lyže na nohou, čepice na hlavách. Ale když na ně přišla řada, nesedli si do sedačky jako dnes – před nějakými sto lety se lyžaři jednoduše chytli lana a nechali se těch pár set metrů vytáhnout. Lano klouzalo a pár spálených rukou nebylo výjimkou.

Červená voda foto: autor

Bylo to v kopcích německého Černého lesa. Hoteliér Robert Winterhalder z Schollachu si všiml, že se mu v zimě po stráních prohání čím dál víc lyžařů, kteří musí po každém sjezdu kopec vyšlápnout po svých. A tak jim sestrojil jednoduchý vlek z lana, poháněný vodní silou, který si nechal v roce 1908 patentovat (v provozu byl však už o dva roky dříve). Jeho jednoduchý, levný nápad se ujal (alternativou byly tehdy nákladné lanovky zubačky) a další majitelé vleků jeho princip v následujících letech mírně vylepšili: přidělali na lano úchyty nebo místo vody využili starých automobilů na špalcích či elektřiny. V českých zemích se první jednoduchý navijákový vlek o délce 500 metrů objevil roku 1909 ve Špindlerově Mlýně.

Lanovka na ledovec Rettenbachferner v rakouském Söldenu.

Po 1. světové válce začalo lyžařů na evropských horách valem přibývat, začaly vznikat zárodky dnešních zimních středisek a vleky se ještě více zdokonalovaly. S převratnou změnou přišli v roce 1934 hoteliér Leonard Fopp a konstruktér Ernst Gustav Constam ve švýcarském Davosu, kde postavili 270 metrů dlouhý vlek s tyčí ve tvaru písmene J. Místo aby se lyžař držel, jednoduše se opřel a nechal se do kopce pohodlně vytlačit. Zrodil se hit. Hned během první sezony přepravil Foppův a Constamův vynález na 70 tisíc lyžařů. A to byl teprve začátek. Zakrátko navrhl mladý instruktor lyžování Jack Ettinger, aby jéčkovou tyč nahradili tyčí ve tvaru písmene T – kotvou, díky níž mohou po stráni vyjet dva lyžaři najednou.

Od dva roky později spustil Jean Pomagalski ve francouzském Alpe d’Huez první talířový vlek, pro nějž se od té doby vžil název „poma“. Ve stejném roce šli v Americe ještě dál. Železniční magnát William Averell Harriman uvedl do provozu v Sun Valley ve státě Idaho první sedačkovou lanovku na světě. Už žádné držení se provazu, žádné tlačení. Sedačková lanovka navíc dokázala lyžaře přemístit i do prudkých svahů, kde lano nebo kotva nestačí, a na delší vzdálenosti. Stačí se posadit a nechat se unášet až na vrcholek hory. A lyžařů už nebyly jen tisíce, ale statisíce. Hory už nikdy neměly být tak opuštěné jako dřív.

Autor:

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...