Středa 12. srpna 2020svátek má Klára 15 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Střídaní barev na přechodu. Jak vznikl semafor?

Semafor | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Semafor | foto: Shutterstock

Na křižovatce pražských ulic Jindřišská a Vodičkova s Václavským náměstím svítila na semaforu zelená. Po chvíli blikla oranžová a nakonec na projíždějící auta zakřičela červená: „Stůj!“ Pak se barvy vystřídaly v opačném pořadí a takhle to šlo pořád dokola: něco přes dvacet sekund na zelenou a červenou, deset na oranžovou.

Z dnešního pohledu nic zvláštního, jenže když to takhle hezky a samo šlapalo v tehdejším Československu poprvé, psal se 21. leden 1930 a byla to malá událost. Trojbarevná signalizace se sice v několika dalších ulicích hlavního města už tři roky používala, ale střídání jednotlivých barev musel ovládat policista ručně. Křižovatka uprostřed rušného Václaváku, kudy denně projížděly tisíce vozů, byla vybrána jako místo pro první zcela automatický semafor, jak jej známe dodnes. A Praha byla jedním z několika světových měst, kde se tou dobou samočinné světelné signalizace instalovaly.

Ten úplně první, primitivní semafor spustili v Londýně už ve druhé polovině 19. století – v prosinci 1868 u budovy britského parlamentu. Obsluhující policista na to tenkrát doplatil buď zraněním, nebo životem (dnes už není jasné, jak přesně skončil). Zařízení přes den fungovalo podobně jako i dnes železniční návěstidla a v noci využívalo plynových lamp s červeným a zeleným filtrem. Necelý měsíc po slavnostním spuštění únik plynu z potrubí pod chodníkem způsobil výbuch. Dalších čtyřicet let se museli řidiči bez světelné signalizace obejít.

Semafor

Až v roce 1912 zprovoznili v americkém Clevelandu první elektrický semafor, který opět využíval systém signalizace za pomoci pouze červené a zelené barvy. Když se povel měnil ze „stůj“ na „jeď“ a naopak, řidiče upozornil bzučák. Třetí, oranžová barva se stala součástí semaforu až o osm let později.

Jaké pokuty při jízdě na červenou se platily za první republiky, s jistotou nevíme. Známé je však to, že lidem se nový způsob řízení dopravy nelíbil. Semafory zdržovaly v jízdě. Když dnes jedete ulicemi českých měst, občas to vypadá, že za pětaosmdesát let od prvních automatických „světel“ se tenhle názor zas tolik nezměnil.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Růžový tank | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

Růžový tank | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Růžový tank | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!