Čtvrtek 2. července 2020svátek má Patricie 26 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Tričko vzniklo ze spodního prádla. Jak?

Tričko (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tričko (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Slouží jako transparent vytrubující politické slogany, miniaturní billboard propagující výrobky a firmy i jako symbol vzdoru jedné generace. Je pohodlné, levné a – jak se za uplynulých zhruba sto let jeho existence ukázalo – dokonale univerzální. Žádný jiný oděv nedokázal vstřebat tolik různých významů a účelů.

Tričko, jemuž se anglicky díky jeho vzhledu ve tvaru písmene T říká T-shirt, se vyvinulo z toho, co obvykle pečlivě zakrýváme – ze spodního prádla. Ještě na konci 19. století se pod ošacením nosila jakási nátělníková kombinéza, jež nositelům zajišťovala teplo. Jenže například pro dělníky pracující v dolech nebo v létě na polích nebylo takové prádlo praktické. Traduje se, že si horní část prostě odstřihli a nosili ji zvlášť.

V roce 1904 americká společnost Cooper Underwear Company začala tyhle odstřihnuté části spodního prádla prodávat zvlášť. Cílila na svobodné muže, protože přišla s oděvem, který se velmi snadno udržoval: neměl knoflíky, takže nebylo třeba nic přišívat. Stačilo přetáhnout přes hlavu. O rok později už inovovaný nátělník do své výstroje zařadilo námořnictvo Spojených států. Odtud se během 1. světové války rozšířil do celé armády. A někdy v této době se objevil výraz T-shirt, který se ujal a záhy pronikl i do slovníků. Kdy se objevil český výraz tričko, není známo.

Jak se vojáci vraceli do civilu, brali si s sebou i trička, jež si pro jejich jednoduchost oblíbili náctiletí a vysokoškolští studenti. Ze spodního prádla se pomalu stávala samostatná část oděvu. Pro mladou generaci po druhé světové válce představovala jeden z hlavních symbolů, jímž se odlišovala od předchozích pokolení. A novým hrdinou byl pasován herec Marlon Brando v bílém tričku s krátkými rukávy, jak jej zachycují plakáty na filmový hit Tramvaj do stanice touha z roku 1951.

Záhy se tričko stalo pro společnost tím, čím je pro malíře čisté plátno: firmy na něj tiskly svá loga, filmová studia na nich propagovala své kreslené postavičky a nejrůznější političtí aktivisté jeho prostřednictvím hlásali své ideje.

Tuto roli obyčejné tričko nese dodnes, i když se v průběhu desetiletí rukávy prodlužovaly a zase zkracovaly a barvy měnily. A bude tomu tak nejspíš i v budoucnosti, kdy nám změří teplotu nebo zahraje oblíbené album.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!