Ve florentském paláci Pitti jsou k vidění desítky modelů, jako jsou caligae, sandály, v nichž chodili římští vojáci, modely, které nosily hvězdy filmů Ben Hur i Gladiátor, i moderní kreace z tvorby velikánů módy Saint-Laurenta, Emilia Pucciho nebo Salvatora Ferragama.
„Chtěli jsme, aby se tu boty staly ústředním motivem. Neboť - jak už bylo jasné našim předkům - nejsou pouhým módním doplňkem,“ vysvětluje Fabrizio Paolucci, jeden z kurátorů výstavy nazvané „U nohou bohů: umění obuvi v antickém Římě, ve filmu a v současné módě“, která potrvá do 19. dubna.
Střevíce 44. Nejsou jen pro transgender ženy, jsou pro všechny, říká návrhářka |
„Například Platón neváhal definovat umění obuvníka jako skutečnou vědu. Tato součást oděvu je svou formou nebo barvami znakem identity osoby, jejího pohlaví, povolání i společenského postavení,“ upřesňuje Paolucci.
Výstava začíná počátky obuvi, prostým sandálem, jehož předku je 10.000 let a který se nosil v antickém Řecku. Obuv starých Řeků chránila patu, ale ponechávala přední část nohy odhalenou. Zachovala se na mramorových či bronzových nohou, na pozůstatcích soch bohů, z nichž některé ve Florencii nyní jsou vystaveny.
Sandály s hřebíky
Tato jemná obuv s umným šněrováním je rovněž vidět na keramice z 5. století před naším letopočtem. Na jedné váze řecký bůh lásky Eros pomáhá mladé panně obout si sandály, které bude mít na svatbě. Na etruské urně si zase nahá kurtizána šněruje sandály, jejichž podrážky zanechávají na kobercích stopu s nápisem „Následujte mě“.
Řecká obuv otevřela cestu caligám římských vojáků, jejichž několik modelů s neporušenou kůží je tu rovněž vystaveno. Tyto sandály se někdy nosily s ponožkami a bývaly zpevněny hřebíky. Byla to ideální obuv pro římské legie, které za den ušly až 35 kilometrů. Staly se inspirací pro hollywoodské kostyméry, kteří oblékali tisíce komparsistů pro filmy jako byl Ben Hur (1959), Kleopatra (1963) nebo pozdější Gladiátor (2000) Ridleyho Scotta.
Expozice vyhradila význačné místo zlatým botám, které nosil Charlton Heston ve filmu Ben Hur, impozantním střevícům na platformě a s vysokými podpatky, které měla v Kleopatře Elizabeth Taylorová, či ošoupaným sandálům Russella Crowea ve filmu Gladiátor.
„Některé boty ve filmech jsou přesnou historickou kopií a jsou vyrobeny tak, jak se tehdy dělaly,“ říká archeoložka Lorenza Caminová. Vysvětluje, že filmaři byli někdy méně pečliví. Například ve filmu Alexander Veliký z roku 2004 s Colinem Farrellem mají herci římskou obuv.
Naopak nelze nic vytknout delikátním střevíčkům s pásky italské značky Genny nebo sexy sandálům s jehlovými podpatky Emilia Pucciho, jejichž 26 kožených pásků vede až ke stehnům. Na výstavě jsou zastoupeny kreace inspirované Římem od Yvese Laurenta, Ferragama a Richarda Tylera, ale také rubínově červené sandály Reného Caovilly, jejichž řemínek posetý Swarovského krystaly ovinuje nárt.