Čtvrtek 21. ledna 2021svátek má Běla 0 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Záchodové graffiti: ženy píší převážně o vztazích, muži o sexu

záchod - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy záchod - ilustrační foto | foto: Lidovky.cz

SALCBURK Veřejně přístupné záchody poskytují nejen svědectví o kulturnosti země, jak praví známé úsloví, ale zanechávanými nápisy dokumentují i rozdílnost myšlení mezi pány a dámami. Zatímco ženy se ve svých nápisech na toaletách vyjadřují převážně ke vztahům, sexualitě obecně a ke každodenní filozofii, u mužů dominuje sex, politika a sport.

Vyplývá to z výzkumu záchodových nápisů v některých evropských zemích, který uskutečnila švýcarská lingvistka Christina Cuonzová.

Záchody jsou jediná místa, kde jsou ženy a muži od sebe důsledně odděleni. To umožňuje přísně genderově specifické studium tamních graffiti, uvedla Cuonzová podle agentury APA v rámci své přednášky na salcburské univerzitě.

Jazykovědkyně nejen fotografovala a opisovala nápisy na dámských i pánských záchodech vysokých škol v Norsku a Británii, ale ve spolupráci se správci budov rozdávala stručné dotazníky personálu na záchodech. Ve své magisterské práci vycházela z 249 zdokumentovaných nápisů a 180 vyplněných dotazníků.

Zřetelné rozdíly mezi pohlavími navozují už témata a jazykové prostředky. Muži se vesměs soustřeďují na textově hutné nápisy zaměřené tematicky na sex, politiku a sport. Ženy ale píší o problematice vztahů stejně často jako o sexu, v četnosti výskytu pak následují nápisy týkající se životní filozofie nebo osobních pocitů.

Cuonzovou podle jejích slov poněkud překvapilo, že zejména norské ženy považované za jedny z nejemancipovanějších v Evropě v záchodových nápisech tak často řešily otázku jak být dobrou ženou v domácnosti.

Dámské toalety jsou plné neslušných výrazů
Rasistická prohlášení byla na dámských toaletách často formulována ostřeji než na pánských. Úklidový personál v dotaznících potvrdil, že ženy si na záchodech vesměs neberou žádné servítky, bývají ve svých prohlášeních značně razantní a dokážou v nápisech používat neslušné výrazy, i když společensky přijatelné formulace se zde nacházejí častěji než u mužů. U těch je například používání "společensky málo přijatelných forem vyjadřování" v graffiti prakticky normou.

Ženy mnohem častěji reagují svými nápisy na předchozí graffiti svých předchůdkyň, jakoby tak komunikují s myšlenkami, reagují na nadhozená témata a diskutují o nich. Na stěnách vznikají hnízda nápisů k určitému tématu. Jejich rozrůstání a reakce mohou trvat až několik týdnů. Pak je v jiném místě zdi nastoleno nové téma a začne se rozrůstat.

Muži naproti tomu komunikují mezi sebou formou záchodových nápisů mnohem méně a svá sdělení formulují spíše jako uzavřená prohlášení.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Peníze mě omámily. Upřímná zpověď Jana Šimáka, proč ho fotbal přestal bavit

Jan Šimák | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Už nikdy nezjistí, jak dobrý doopravdy mohl být. Říkalo se, že má větší talent než Tomáš Rosický, ale místo, aby si po...

Dům pana Hrbáčka navždy potemní. Letos jeho potomci rozsvítili naposledy

Dům Antonína Hrbáčka v Lípě se v roce 2020 rozzářil před Vánocemi naposledy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedmnáct let postupně vylepšoval a rozšiřoval osvětlení svého domu v Lípě u Zlína Antonín Hrbáček. Jeho vánoční výzdoba...

TEST e-shopů potravin: Ráno objednáte, po obědě pečete. Nebo za tři dny

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Když před necelými třemi lety testovala MF DNES internetové prodejce potravin, nacházela se většina Čechů ve stadiu...