14. září 2011 12:14 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Nerudní doktoři. Jaká práva má pacient?

Doktor - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Doktor - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

Plné čekárny a dlouhé hodiny strávené před vyšetřením. I to je české zdravotnictví. Podle jedněch je na vině čtyřicet let komunismu, podle druhých současný systém, ve kterém má pacient ve srovnání s lékaři a zdravotními pojišťovnami nejméně práv. Nebo si za to mohou lidé sami, když se o svá práva nehlásí?

Otakar Božejovský je rozzlobený, když popisuje návštěvu polikliniky v Palackého ulici v Praze. "Poté, co jsem se nesměle ozval sestřičce, že už čekám dvě hodiny po domluveném termínu, mně doktor ortoped řekl, že příště budu čekat čtyři hodiny," vzpomíná.

K TÉMATU:


Ještě déle pobývá v čekárně Metoděj Chytil, který chodí na pravidelné prohlídky do Polikliniky Budějovická v Praze. "Lékařky v ušní a oční ordinaci jsou příjemné, ale je skoro pravidlem, že přijdu ráno v osm hodin a na řadu se dostanu někdy okolo jedné nebo třetí odpoledne. Objednávání předem nic neřeší, protože každý druhý pacient má akutní problém a na pořadí se nebere ohled. Kdyby firma, která polikliniku provozuje, zavedla alespoň vydávání pořadových lístků," říká Chytil. Ovšem nejvíc ho rozzlobí, když předchozí pacient z ordinace odejde a pak zůstávají dveře dlouhé minuty zavřené.

Nápis "Neklepat" varuje každého, kdo by chtěl vědět, co se děje. "Sestra by přece mohla říct, proč se neordinuje, ale asi jsme jí lhostejní," říká Chytil. V anketě serveru Lidovky.cz podobnou zkušenost popsalo 77 procent čtenářů, kteří uvedli, že v čekárně u lékaře v průměru tráví nejméně hodinu času. 

Čekací doby ale zdaleka nejsou jediným problémem, českým pacientům toho v ordinacích a nemocnicích vadí víc. Velký průzkum, který si nechalo udělat ministerstvo zdravotnictví, ukázal, že nejvíce si pacienti stěžují právě na chování lékařů a špinavé sociální zařízení.

Velké téma o právech pacientů najdete ve středečním vydání deníku Lidové noviny.