130 let
Open Air Game 2011: pohled z tribuny.

Open Air Game 2011: pohled z tribuny. | foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

Doporučujeme

Kluby pod 'širák' nechtějí. Až na Slavii, přivítá v Edenu Spartu?

Sport
  •   8:00
PRAHA - Měl z toho být pořádný tahák, milionový projekt, na kterém pardubický hokej parádně vydělá. Místo toho prosí teď klub radnici o finanční dotaci. Nedělní zápas pod širým nebem se stal v české extralize historickým primátem, avšak Pardubice – třebaže porazily brněnskou Kometu – z toho finanční zisk nemají.

Přes to všechno včera vyšla pražská Slavia se svou vlastní chloubou: na příští Vánoce chce podobný projekt ve fotbalovém Edenu. "My to měli v plánu už dříve než Pardubice," citoval obchodního ředitele Ladislava Blažka internetový server iDNES.cz. "Ale bylo na to málo času. Odložili jsme to."

Rok 2010 v obrazech

V Praze dávají najevo, že se velkých výzev nebojí, přestože se slávisté potýkají s drahým pronájmem "domovské" O2 areny. A přestože Pardubice, které do akce investovaly zhruba 18 milionů, musí nyní přesvědčovat veřejnost, že nejsou ve ztrátě. "Tak kdo by teď o pořádání něčeho takového stál?" ptá se Libor Zábranský, generální manažer Brna.

Slavia mu dala rychle odpověď. Chce totiž využít propojení představenstva v hokejových i fotbalových klubech, kterým zároveň šéfuje Tomáš Rosen. "Mně se tyhle nápady líbí," přiznal LN Miroslav Vacek, generální manažer Karlových Varů. "Ovšem u nás je něco takového nemožné." Zhruba takový názor sdílí všech ostatních 11 extraligových klubů, jejichž představitele včera LN oslovily.

Poukazují na nevyhovující zázemí, složitou ekonomickou situaci a – nejistý výsledek v návštěvnosti vůbec. No právě, vše souvisí se vším. V téhle hře jsou nemalé peníze – kdo se k podobnému projektu odváží, bruslí dopředu na tenkém ledě. Aby se vám vyplatil, potřebujete silného finančního partnera. S jeho pomocí zaplnit kapacitu místa, které pojme minimálně 20 tisíc lidí. Jenže abyste kapacitu zaplnili, nesmíte předražit lístky, čemuž v Pardubicích nepředešli.

"Když tu nejsou vyhovující stadiony pro tolik lidí, je třeba něco vytvořit, to však stojí velké peníze. A vymáhat to drahým vstupným je pro fanoušky nepřijatelné," připomíná Petr Bříza. Generální manažer Sparty připustil, že o plánech Slavie mluvil s rivalem už dřív. To však ještě nebyl v provozu fotbalový Eden.

Open air game: Pardubice - Brno.

Eden... Tohle je jeden z mála stadionů, na němž se dá bez větších zásahů odehrát i hokej. V Pardubicích si pomohli mobilními tribunami na plochodrážním Svítkově. Jen pro srovnání: když na Nový rok pořádal v NHL bitvu pod širým nebem Pittsburgh, tlačilo se na stadionu amerického fotbalu přes 68 tisíc lidí. Pardubice, které připravily kapacitu pro 25 tisíc, překonaly sotva český rekord o 17 lidí – na Svítkov přišlo 17 140.

"Ale pokusily se o to a je dobře, že to udělaly. Alespoň vidíme, jestli a jak to tady funguje," říká Milan Volf, výkonný ředitel Kladna. Jiří Světlík, pracovník přes marketing a komunikaci v Plzni, ale tvrdí: "My raději budeme s fanoušky pracovat přímo v naší hale." Proč? Riziko ekonomické návratnosti podle něj přízeň lidí stejně nevyváží. "Dnes je doba, že kdo v našem státě pořádá velkou akci, může skončit stejně jako lyžařský šampionát v Liberci," dodává Světlík.

K odvážným experimentům není nakloněna kasa skoro žádných klubů. "Třeba my bychom potřebovali vyměnit trenéry mládeže," podotýká Volf. "Máme jiné potřeby, kam dávat z rozpočtu peníze." Jeden zimní svátek proběhl, druhý se chystá na konci roku. A dosti možná zase na delší dobu poslední.

Kde zápas pořádat a kolik by stál?

Tři hlavní důvody, proč kluby v Česku nemají tolik odvahy k uspořádání hokejové bitvy pod širým nebem: nevhodná lokalita, vysoké náklady, ale hlavně – nejistota ekonomické návratnosti. Doplatily na ni také Pardubice, po nichž svůj projekt plánuje i pražská Slavia. A co tucet ostatních?

PARDUBICE - Zbyněk Kusý, generální manažer: "Organizace není lehká – i co se týká technických věcí. Co my si vytrpěli kolem ledu a na technologiích, které jsme neměli. Nevím, zda někdo najde chuť něco takového dělat."

SLAVIA PRAHA - Ladislav Blažek, obchodní manažer: "Měli jsme to v plánu už dřív než Pardubice, jenže nám to nevyšlo, bylo málo času na přípravu. Chtěli bychom se v příští sezoně vejít do termínu mezi Vánocemi a Novým rokem, kdy jsou návštěvy vysoké."

SPARTA PRAHA - Petr Bříza, generální manažer: "My už o tom mluvili se Slavií před pár roky, tady jsou ovšem dva základní problémy: jeden v tom, že tu nejsou odpovídající stadiony, a pak druhý, že to vyjde moc draho. Eden je jednou z mála variant, my o ničem takovém zatím neuvažujeme."

VÍTKOVICE - Petr Husička, generální manažer: "V plánu to nemáme, letos určitě ne. Tady zase až takový hlad po hokeji není. My bychom těžko naplnili kapacitu alespoň 15 tisíc diváků, aby to bylo ekonomicky reálné."

LITVÍNOV - Jan Vopat, šéf představenstva: "Svítkov na to měl podmínky. Ale kde to hrát u nás? Jedině na fotbalovém stadionu nedaleko v Mostě, ale to bychom museli udělat průzkum, jestli o to je vůbec zájem, a pak najít silného partnera. Ne, my máme úplně jiné starosti – s přestavbou arény."

KOMETA BRNO - Libor Zábranský, místopředseda představenstva: "Kdo by o to teď stál? My otomhle uvažovali už loni, jenže kvůli postavení v tabulce a té celkové náladě jsme od toho upustili. Kdybych to zavrhl úplně, byl bych asi špatným manažerem, ale nemyslím si, že je to dobrý nápad."

PLZEŇ - Jiří Světlík, manažer na marketing a komunikaci: "Tenhle trh je v Česku specifický, a jestliže akce není skvěle marketingově zajištěna, může dojít k tomu, že pak klub stojí za dva dny na radnici a prosí o dotaci – tak jako v Pardubicích. Ne, zde nejsme v Americe, kde z toho bývají nadšení. Třeba v Plzni se kolikrát ocitneme pod palbou svých fanoušků, kteří věci z NHL, jako jsou varhany nebo roztleskávačky, jen neradi přijímají. Kromě toho, jestli by ta akce byla rentabilní, je taky důležité to, zda by to bavilo hráče. Což mi po pár výrocích o víkendu nepřišlo."

Č. BUDĚJOVICE - František Joun, generální manažer: "Touto myšlenkou jsme se už taky zabývali, jenže momentálně to nepřichází vůbec v úvahu. Nezajistili bychom takové podmínky, aby se to po finanční stránce vyplatilo."

LIBEREC - Ctibor Jech, generální manažer: "Tahle myšlenka k nám přišla z Ameriky, kde bývají odlišné podmínky i divácké zázemí. Je dobře, že se Pardubice do toho pustily, ale my jsme to nezvažovali. Je to hodně náročné."

TŘINEC - Marek Chmiel, člen představenstva: "Teď o tom neuvažujeme, ale ani neříkáme ne do budoucna. Soupeř by byl jasný – naše derby s Vítkovicemi."

KARLOVY VARY - Miroslav Vaněk, generální manažer: "Tohle město má 50 tisíc obyvatel a my v našem regionu těžko naplníme kapacitu potřebnou k takovému utkání. Není to u nás ani kde hrát. Ale Kusého odvaha a Blažkův nápad se mi rozhodně moc líbí."

ZLÍN - Roman Ordelt, mluvčí: "Je těžké takovou parádní akci naplnit, aby se stala výnosnou. Možná jedině proti Brnu. A místo? Fotbalový stadion s kapacitou pro 7500 diváků? To se přece vůbec nevyplatí. Kdepak, u nás o tom řeč nepadla, ani s našimi sponzory."

MLADÁ BOLESLAV - Cyril Suk, generální manažer: "Myšlenka je to určitě zajímavá, ale my se jí nezaobírali. Takže na celou věc nemám jasně vyhraněný názor. Ani místo, kde hrát, mě nenapadá."

KLADNO - Milan Volf, výkonný ředitel: "Tohle je bezva věc, ale ekonomicky hodně neúprosná. Přestože se mi to moc líbí. Jenže my tu řešíme úplně jiné problémy. Musím však říct, že pan Kusý je pro mě bourák, a jestli tady máme hokej někam pozvednout, potom to byl od něj naprosto správný tah."

Čermák Vítězslav
Suchan Ondřej

Autor: Vítězslav Čermák