130 let
Antonín Charouz

Antonín Charouz | foto: Antonín Chlad, Lidové noviny

Exkluzivně

Charouz: Formule 1 v Praze? Je to reálné

Sport
  •   20:18aktualizováno  30. listopadu 15:18
PRAHA - Když před deseti lety tvrdil, že se Tomáš Enge stane prvním Čechem ve formuli 1, málokdo mu věřil. Dnes má podnikatel Antonín Charouz (55) další cíl: postavit v Praze areál s autosalonem a okruhem, po kterém by se jednou mohly prohánět i formule.

Když před deseti lety tvrdil, že se Tomáš Enge stane prvním Čechem ve formuli 1, málokdo mu věřil. Dnes má podnikatel Antonín Charouz (55) další cíl: postavit v Praze areál s autosalonem a okruhem, po kterém by se jednou mohly prohánět i formule. Potřebuje jediné. Aby odezněla finanční krize. "Můžu se mýlit, ale vnitřně jsem přesvědčený, že to reálné je," říká Charouz.

Antonín Charouz

Narodil se 1. července 1954 v Ledči nad Sázavou.
Kontroverzní podnikatel, který bývá obviňován, že jeho společnosti dlužily zkrachovalé Investiční a Poštovní bance přes šest miliard korun.
Je spolumajitelem hokejové Sparty a řídí společnost BPA, která zajišťuje peníze pro český hokej.
Jako manažer zastupuje svého syna Jana, Jarka Janiše nebo Tomáše Engeho, kterému pomohl nakouknout do seriálu formule 1. V minulosti držel českou licenci v sérii A1GP.
Je šestnáctinásobný mistr České republiky v závodech automobilů na okruzích. I v 55 letech stále závodí. "Řekl jsem, že mě čeká poslední závod, ale ten jsem stále ještě nejel," usmívá se.

Poprvé jste svůj projekt představil už před třemi lety. Co se od té doby změnilo?

Když se to tenkrát poprvé spustilo, pochopili jsme, že byla chyba otom tolik mluvit. Česká závist je česká závist. Chceme postavit velký multishowroom pro prodej aut, stadion a bezpečnostní systém na řidičáky, podobný, jako je v Mostě. Ana těch komunikacích, které ktomu budou potřeba, se jednou za rok budou moci udělat závody. Takže žádný okruh s bezpečnostními zónami, to by nám nikdo ani v Praze nepovolil. Oproti městským okruhům ve Valencii nebo v Monaku ale máme výhodu, že už se to postaví stím záměrem, že by se tam jednou závody formule pořádat mohly.

Kde má celý areál vyrůst?

Stále platí lokalita Strašnice, to jsou všechno naše pozemky. Problém je jen s nejdelší variantou okruhu, pro kterou stále ještě nemáme dořešené všechny pozemky. Navíc nám do toho spadla finanční krize.

V jakém stavu teď projekt je?

Máme zpracovanou projektovou dokumentaci, řešíme územní rozhodnutí a jednáme o tom posledním dílu pozemků.

Jenže svůj záměr jste poprvé oznámil už v roce 2006 a dnes se měl okruh dokončovat.

Není jednoduché něco takového vybudovat. Už jen se domluvit se všemi výrobci aut, aby povolili prodej v multidealerství a mohlo se vedle sebe prodávat 35 značek, trvá tři roky. A my primárně nestavíme okruh. Stavíme obrovský "obchoďák" s auty. A k tomu chceme postavit multifunkční arénu pro hokejovou Spartu, skrz kterou povede trať, což bude světový unikát.

Takže v tom původním projektu jen pokračujete?

Ano. Tehdy jsme si prostě neuvědomili, jak ohromná byrokracie bude navrhnout projekt autosalonu. A nemůžete začít stavět a až pak obíhat všechny značky. To musíte udělat nejdřív.

Na kolik to celé vyjde?

Celý projekt je naplánován asi na 100 milionů eur (zhruba 2,6 miliardy korun – pozn. red.).

Seženete na to v dnešní době investory?

Máme to předjednané, přísliby jsou, ale zatím nic závazného. Banky to samozřejmě udělají až ve chvíli, kdy bude hotový celý projekt a byznys plán.

Máte přislíbenou podporu od magistrátu?

Morální podporu mám, ale nerad mluvím o něčem, co ještě není hotové. Proto mě tehdy štvalo, že se o tom tolik mluvilo. Já radši udělám tiskovou konferenci a řeknu: Enge jede formuli 1. Tomu také nikdo nevěřil. Každý si ale musí uvědomit, že když sem na závod přijede třeba 200 tisíc lidí, bude to pro celou Prahu a republiku velký přínos.

Slýcháte často, že jste snílek?

To ani ne. Stojí za mnou dost práce. Ale to, že jsem tunelář a ukradl jsem sedm miliard, slýchám často. Do očí mi to nikdo neřekne, to se všichni bojí, ale přečtu si to třeba na internetu.

Když se ale řekne, že Antonín Charouz chce v Praze postavit okruh pro formuli 1, tak jako snílek vypadáte.

Senzaci z toho děláte akorát vy novináři. To je stejné, jako byste říkali: Charouz staví hotel jen proto, aby se sem přijel na jednu noc vyspat Bernie Ecclestone. Chci postavit autosalon a možná se tam někdy uspořádají i závody.

Nebál byste se pustit do takové akce po špatné zkušenosti s mistrovstvím světa v lyžování v Liberci? To přece ukázalo, že si Češi s velkými sportovními akcemi nevědí rady.

To si nemyslím. Není to dobré srovnání. V Liberci bylo strašně moc lidí, kteří mezi sebou válčili, měli různé zájmy. To by se u nás nemělo stát.

Říkal jste, že plány jsou už z 90 procent hotové. Kdy by se tedy mohlo začít stavět?

V první řadě musí odeznít světová krize. V téhle době vám na to peníze nikdo nepůjčí. Ale my na tom děláme, abychom byli připravení, až krize skončí. Byli jsme s projektem už na třech výstavách a můžu vám říct, že je o něj mezi investory docela velký zájem.

Na podobě okruhu se má podílet i Němec Hermann Tilke, který projektoval třeba okruhy v Bahrajnu nebo Šanghaji. Jak jste se k němu dostal?

Závodili jsme spolu, takže se známe už přes třicet let. Zeptal jsem se ho na to a on tím byl hrozně nadšený. Líbilo se mu, že je to v Praze, a ještě v centru. Udělal první návrh a v momentě, kdy by se mělo začít s tím okruhem, budeme s ním komunikovat. Znovu ale říkám, že pro nás je priorita prodej aut.

Co by pro váš okruh mělo být charakteristické?

Bude se tam konat jeden závod ročně, takže to musí být něco výjimečného. Je to městský okruh, navíc se tam lidi dostanou pěšky, takže nebudou potřebovat speciální ubytování. Může se tam jezdit v noci, bude tam jedna klopená zatáčka a bude se projíždět stadionem. To nikde na světě není. Navíc z každého pokoje hotelu a z každého showroomu bude vidět na trať.

A máte opravdu stále v hlavě myšlenku, že by se na tom okruhu jednou jel závod formule 1?

V hlavě to mám, jinak bych o tom nemluvil. Ale to neznamená, že co mám v hlavě, se musí povést.

Je formule 1 stále vaše hlavní motivace?

Můžu se mýlit, ale vnitřně jsem přesvědčený, že to reálné je.

Formule 1 se ale vytrácí z Evropy a stěhuje se do Asie...

(skočí do řeči) Hlavní problém je v návštěvnosti, aby tady lidé vůbec na závody přijeli. To by v Praze mělo být jiné. Navíc ležíme přímo v geografickém středu Evropy.

Šel by podle vás do toho i promotér formule 1 Bernie Ecclestone?

Na to řeknu jedinou věc. No comment.

Bavili jste se s ním o tom?

No comment.

Ecclestone dává v poslední době přednost asijským destinacím z prostého důvodu: na rozdíl od Evropy tam není nouze o štědré a bohaté mecenáše. Nebyla by to pro vás komplikace?

To je úplně něco jiného. Tady bude hodně záležet na tom, jaké budou podmínky, jestli bude povolena tabáková reklama nebo jaké budou pobídky od státu.

Neodradil vás ani případ Bulharska, jehož plán uspořádat velkou cenu formule 1 nevyšel i přes státní podporu?

Ne. Může se stát cokoliv, ale Bulharsko pro nás není srovnání.

Když si zaspekulujeme, za jak dlouho by mohla trať stát?

Na stavbu je potřeba 14 měsíců. A chceme, abychom měli dokumentaci připravenou do března příštího roku. Ale určitě nezačneme dřív, než odezní finanční krize.

Generálkou na závod formule 1 by mohl být podnik německé série DTM. Je složité takový závod do Česka dostat?

Mám tam velmi dobré vztahy. Nemám samozřejmě nic na papíře, ale myslím, že pokud ten okruh v Praze bude, bude tady i závod DTM. Už jsem DTM přivedl dvakrát do Brna. Navíc Praha je pro Němce hodně zajímavá lokalita.

Takže sem poprvé vyrazí třeba v roce 2012?

Spíš bych to viděl na rok 2013 a dále.

Mimochodem když už jsme u toho plánování – nedávno jste se vyznal, že byste rád dostal svého syna Jana do tří let do seriálu formule 1. Je to reálné?

Takhle jsem to neřekl. Povídal jsem, že teď je na rozcestí. Buď bude jezdit prototypy, nebo formule 1. Musí se rozhodnout, protože je to opravdu strašná řehole. Musí tomu prostě dát všechno. Pokud do toho dá všechno a všechno půjde úplně nejlíp, jak je to možné, má šanci se do tří let do formule dostat. Ale to ještě neznamená, že ji i pojede.

Jak je složité ho do seriálu dostat aspoň na pár závodů?

To je jen otázka peněz. Dostat jezdce do nějakého podřadného týmu fakt není problém. Musí aspoň trochu umět jezdit a potom je to otázka peněz.

Na kolik by vás to vyšlo? Třeba v porovnání s krátkou zkušeností Tomáše Engeho...

To tehdy platili sponzoři. Ale rozhodně to nebyly miliardy, jak se psalo. Myslím, že pokud by se dnes nějaký jezdec ve formuli zranil a byla by potřeba rychle nějaká náhrada, dal by se jeden závod odjet za, řekněme, dvě stě tisíc dolarů (zhruba 3,4 miliony korun – pozn. red.).

Vrátí se taková investice?

Záleží na tom, kdo to zaplatí. Třeba televize Nova vlastní vysílací práva, a když pojede Čech formuli 1, zvýší se jim sledovanost o desítky procent. Když jel Tomáš Enge v Monze, měli sledovanost hodně vysokou. To vám cenu reklamy zvedne o tolik, že by si to televize mohla klidně zaplatit sama.

Jenže myšlenky na Engeho návrat do formule 1 ukončila aféra s marihuanou. Zklamal vás tehdy hodně?

Samozřejmě. Teď spolu máme profesionální vztah. Jsem jeho manažer a snažím se, abych mu sehnal co nejlepší džob.

Má šanci se ještě dostat na vrchol?

Ne. Může dělat třeba továrního jezdce nějaké automobilky, jezdit prototypy, GT atd. Tomáš má zázračnou vlastnost udělat v době, kdy všechno funguje a vypadá krásně, nějaký průšvih. To se mu už několikrát "úspěšně" povedlo.

Autoři: Vojtěch Gibiš, Pavel Kalouš