Zatím jsem neviděl žádný seriózní argument proti tomu průplavu - zato výhod vidím několik.
Především by se mohlo omezit proplouvání nákladních lodí, často s nebezpečným nákladem, jako je ropa, centrem Istanbulu. Ty lodě plují doslova pod okny paláců Dolmabahce i Topkapi Saray, na dohled od Modré mešity. Navíc spalují většinou mazut, takže přispívají ke znečištění ovzduší ve městě.
Spojoval by dvě moře bez většího převýšení mezi, tedy byl by to skutečně slovy Járy (da) Cimrmana "jen rigol", bez potřeby zdymadel. Povídání o narušení ekologie je docela legrační - o pár kilometrů vedle je Bospor, který nic nenarušuje?
A konvence z Montreux se vztahuje na Bospor a Dardanely - pokud zůstane pro ně v platnosti, může si Turecko stanovit pravidla pro plutí jeho průplavem.
Turci už raz chceli uzavrieť Bospor pre Ruské lode tak im Stalin odkázal , že nechá vybudovať nový na mieste ktoré sa volá Istambul.....
Moc jim to "zmenšování role globalistů" nefunguje. Inflace 16%, základní úroková sazba 19%.
Pokud mocnosti kritizují , asi je ten projekt dobrý pro Turecko .
Typická despota. Dělá to, co je nejlepší pro Turecko. Měl by si vzít příklad od jiných, například od nás. My děláme to, co prospívá jiným a nám škodí. A tak se chová správná země.
Fantasmagorie podobně jako DOL našeho hradního čučkaře?
Fakt je, že v Turecku pro kanál alespoň mají vodu, na rozdíl od nás a Bospor skutečně je přecpaný.
Tento kanál by měl spíš odklonit rekreační plavby a malou tonáž a hlavní cíl je spíš podpořit rozvoj turistiky, která je hlavním zdrojem příjmů Turecka.
Vzato stejnou logikou, měli by Egypťané urychleně vykopat druhý suezský průplav.
Pokud vím, tak v délce cca 50 km jsou již dnes paralelně dva kanály a o výstavbě dalších úseků se snad zcela vážně uvažuje. Ovšem Suez je přece jen o dost vytíženější a pro světový obchod důležitější než Bospor.
Smrdi lirou ale stavet by chtel. Ti nekteri potentani by chteli neco stavet, treba Zemanuv mega kanal ..........
Keď chceš stavať musíš voňať lírou ? Ja som myslel , že na to je investor . Som presvedčený , že prípadná stavba by nezaťažila rozpočet ani lírou , na rozdiel od Zemanovho kanála , ktorý by zaťal sekeru za stovky miliárd korún.
Už dnes saudi a ich bratia šejkovia skupujú pozemky v okolí fantomového kanála .
Peniaze na stavbu by boli vec z ktorej by si mali robiť problémy . Dnes je Bospor upchatý 40000 loďami ročne , čo je každých 15 minú jedna loď , pri 200-300 m lodiach je to "nárazník na nárazníku" . Tak obavy o haváriu sú na mieste.
je to vec pohľadu , či je pohár poloplný , alebo poloprázdny.